Alimentația sănătoasă în rândul preșcolarilor. Cele 5 grupe de alimente pentru care să optezi!

Alimentația sănătoasă în rândul preșcolarilor nu este deloc greu de pus în practică. Tot ce trebuie să faci este să te asiguri că oferi copilului o gamă variată de alimente, din cele 5 grupe principale. Cu o astfel de nutriție echilibrată, ai siguranța că cel mic primește toți nutrienții de care are nevoie pentru creștere, dezvoltare și învățare.

Care sunt cele 5 grupe de alimente sănătoase?

Cele 5 grupe de alimente sănătoase, care asigură copiilor toți nutrienții necesari, sunt următoarele:

  • Legume;
  • Fructe;
  • Cerealele alimentare: pâine, paste, cereale, orez, etc.;
  • Produse lactate cu un conținut scăzut de grăsimi: lapte, iaurt, brânză, etc.;
  • Proteine: carne, pește, ouă, fasole, linte, năut, nuci, tofu, etc.;

Fiecare dintre aceste grupe de alimente conțin nutrienți diferiți, motiv pentru care este recomandat ca cei mici să consume o varietate de alimente.

Haideți să descoperim cum contribuie fiecare dintre aceste grupe la dezvoltarea și creșterea armonioasă a copilului!

Fructele și legumele – le oferă copiilor doza zilnică de energie, de care aceștia au nevoie. De asemenea, ele reprezintă o sursă excelentă de vitamine, fibre și antioxidanți, având un conținut ridicat de apă. Aceste proprietăți contribuie la protejarea organismului împotriva a numeroase boli.

Cerealele alimentare – includ cereale pentru micul dejun, porumb, orez, pâine, paste și alte asemenea. Acestea sunt de asemenea o sursă bună de energie, stimulând creșterea, dezvoltarea și acțiunea de învățare a copiilor.

Este recomandat să optați pentru cereale și alimente integrale, întrucât acestea au un indice glicemic scăzut, oferind copilului energie pentru o perioadă mai lungă de timp.

Produsele lactate – laptele, brânza și iaurtul sunt alimente bogate în proteine și calciu, contribuind la formarea oaselor și dinților puternici. Încercați să alternați variantele de consum, pentru a-i oferi copilului constant câte ceva din această categorie.

Odată cu împlinirea vârstei de 2 ani, copilul poate consuma produse lactate cu conținut redus de grăsimi, asta dacă nu ați primit alte recomandări specifici din partea medicului.

Sursele de proteină – proteina joacă un rol important în creșterea copilului și dezvoltarea sa musculară. Printre sursele bogate de proteină se numără carne, pește, ouă, fasole, linte, năut, tofu sau nuci. Aceste alimente conțin și alte vitamine și minerale utile precum fierul, zincul, vitamina B12 și acizii grași omega-3.

Fierul și acizii grași omega-3, din carnea roșie și peștele uleios, sunt nutrienți deosebit de importanți pentru dezvoltarea creierului copilului și pentru procesul de învățare.

Băuturi recomandate pentru preșcolari

Cea mai bună și cea mai la-ndemână băutură pentru copii este apa.

Alimente și băuturi „de evitat” de către preșcolari

Există unele preparate care, oricât ar fi de tentante din punct de vedere al gustului, este recomandat să le evităm. În această categorie intră următoarele: produsele fast-food și de patiserie, pizza, chipsuri, prăjituri, ciocolate, bomboane, etc.

Aceste alimente sunt bogate în sare, zahăr și grăsimi nesănătoase, având un conținut foarte scăzut de fibre și substanțe nutritive. Aceste grăsimi nesănătoase sunt destul de periculoase, întrucât pot crește riscul de obezitate sau al altor afecțiuni, cum ar fi diabetul de tip 2.

Printre băuturile care ar trebui evitate se numără băuturile dulci, cum ar fi sucurile de fructe, apa sau laptele cu diverse arome, sucurile acidulate. Acestea au un conținut ridicat de zahăr, fiind extrem de sărace în nutrienți. Astfel, pot cauza carii, creșterea în greutate sau chiar obezitate.

Alimentele și băuturile cu cofeină ar trebui de asemenea evitate de copii, deoarece cofeina împiedică absorbția calciului în organism. Cofeina este, de asemenea, un stimulant, ceea ce înseamnă că oferă o sursă de energie artificială. Alimentele și băuturile din această categorie includ cafea, ceai, băuturi energizante și ciocolată.

Recomandări privind alimentația sănătoasă în rândul preșcolarilor

Pentru a fi siguri că cel mic nu capătă obiceiuri nesănătoase de alimentație, ar fi recomandat să evitați alimentele mai sus menționate și să vă îndreptați atenția către gustări sănătoase: fructe feliate, iaurt cu fructe de pădure, sticksuri de morcovi, etc.

De asemenea, este important ca niciodată să nu săriți peste micul dejun și să optați pentru o variantă nutritivă care să mențină starea de sațietate pentru mai mult timp, oferind totodată energia necesară desfășurării activităților zilnice.

Dacă micuțul tău încă face mofturi privind alimentația, încearcă să-l implici mai mult în prepararea mesei, oferă-i opțiuni din care să aleagă! În acest mod, va simți că „(s)he’s a big girl/boy”, iar părerea sa contează în această direcție.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut