Astenia de primăvară

Te simți agitată, nerăbădătoare și plină de energie? Este posibil să fie astenia de primăvară. Ești iritabilă, fără viață și incapabilă de concentrare? De asemenea poate fi vorba de astenia de primăvară. Te confrunți cu o stare continuă de oboseală și epuizare? Ei bine, tot de astenia de primăvară poate fi vorba.

După cum observăm, simptomele pot fi extrem de diferite, și uneori chiar se pot contrazice. Varietatea acestora este declanșată de modul în care organismul reacționează la schimbarea anotimpurilor, trecerea de la sezonul rece la sezonul cald. Acest fenomen este numit și tulburarea afectivă sezonieră.

Cum se manifestă astenia de primăvară?

În timpul lunilor de iarnă, organismul se protejează împotriva temperaturilor scăzute și a luminii solare reduse, prin ajustarea metabolismului și echilibrarea hormonală. Temperatura corporală scade, crește tensiunea arterială și crește secreția melatoninei (hormonul somnului), făcându-ne mai somnoroși. Odată cu creșterea temperaturilor și vremea însorită, se întâmplă exact opusul: temperatura corpului crește, tensiunea arterială scade și hormonul bune dispoziții – serotonina – începe să domine.

Problema apare atunci când are loc tranziția de la rece la cald. Din păcate, aceasta nu este întotdeauna lentă, astfel că aduce de la sine unele dezechilibrări hormonale care cauzează variate răspunsuri fizice și mentale. Numeroși experți asociază astenia de primăvară cu o oarecare „mahmureală” care apare odată cu ieșirea din starea de „hibernare” asociată iernii.

Simptomele asteniei de primăvară

Printre simptomele asociate asteniei de primăvară se numără pierderea poftei de mâncare, oboseală constantă, dificultate în concentrare, stare de somnolență sau un somn agitat, dureri de cap, un mod ciudat de a gândi, alterarea percepției senzoriale, răspunsuri la stimuli și reflexe lente, lipsa motivației, imunitate scăzută, gândire critică, schimbări de dispoziție, anxietate, fluctuația energiei sau probleme digestive.

Cum facem față asteniei de primăvară?

Pentru a face față mai ușor asteniei de primăvară, putem avea în vedere următoarele aspecte:

  1. Bea multă apă! Apa ajută la eliminarea toxinelor și stimulează metabolismul. Totodată, deshidratarea poate fi cauza oboselii și a durerilor de cap.
  2. Consumă frecvent alimente nutritive, în cantități mici! Asigură-te că măcar 1/3 din planul alimentar include fructe și legume proaspete bogate în vitamina C. Pe lângă acestea, consumă fasole, nuci, semințe, pește, spanac, sparanghel. Acestea sunt bogate în vitamina B1, un nutrient esențial pentru sistemul nervos și cel circulator.
  3. Petrece timpul în aer liber și fă mișcare! Chiar și 15 minute în aer liber sunt suficiente pentru ca organismul să își ia o cantitate moderată de vitamina D. Totodată, vitamina D și exercițiile fizice sunt un bun stimulator pentru creșterea nivelului de energie.
  4. Fă stretching după ce faci exerciții fizice! Întinderea mușchilor ajută la menținerea tonusului muscular, îmbunătățind activitățile fizice, prevenind de asemenea durerile musculare.
  5. Fă o baie cu săruri și arome sau mergi la saună! Acestea reprezintă modalități ideale de relaxare și te vor ajuta să faci față stresului la care este supus organismul în această perioadă.
  6. Meditează! Meditația poate fi o metodă nemaipomenită prin care să stimulezi echilibrul emoțional.

Indiferent de strategiile adoptate, ideea este să nu vă lăsați „înfrânți” de simptomele asociate asteniei de primăvară. Pentru a reuși acest lucru, petreceți timp în aer liber, bucurați-vă de soare, faceți mișcare și nu neglijați activitățile care vă relaxează!

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut