Astenia de toamnă: prevenție, simptome, tratament

După cum știm, toamna este un anotimp îmbelșugat, așa că nu e exclus ca acesta să ne „aducă-n dar” și stări de melancolie, oboseală, somnolență, stres sau dureri de cap. Dacă te confrunți cu o dispoziție nu tocmai bună, e posibil să fie vorba despre astenia de toamnă.

Schimbările fluctuante ale vremii, temperaturile mai scăzute, zilele mai înnorate sau ploile reci specifice acestui anotimp sunt cele care provoacă astenia de toamnă.

Pe măsură ce zilele devin mai scurte, sistemul imunitar pare să-și piardă forța, acest lucru determinându-ne să ne simțim mai slăbiți, mai melancolici sau triști. Insomnia, depresia, lipsa de concentrare, fluctuații ale apetitului sunt de asemenea rezultate ale asteniei.

Fiecare persoană este predispusă asteniei de toamnă, însă riscuri mai mari prezintă persoanele care locuiesc în zone în care zilele de iarnă sunt foarte scurte, femeile și acele persoane care au rude care au suferit de astenia de toamnă.

Simptome ale asteniei de toamnă

Cele mai comune simptome ale asteniei sunt următoarele:

  • Depresie manifestată prin: apatie, subestimare, sentimente de învinovățire sau nefericire;
  • Anxietate – își poate face simțită prezență prin incapacitatea de a face față situațiilor stresante;
  • Schimbări frecvente ale dispoziției;
  • Tulburări de somn – se manifestă dorința de a dormi mai mult în timpul zilei;
  • Letargie – oboseală și imposibilitatea de a desfășura normal activitățile cotidiene;
  • Probleme sociale – stări de irascibilitate, dorința de izolare;
  • Probleme sexuale – absența libidoului.

Metode de prevenire a asteniei de toamnă

Există metode prin care astenia de toamnă poate fi prevenită. Iată câteva recomandări în acest sens:

  • Încearcă să petreci cât mai mult timp în aer liber, chiar dacă afară este înnorat! Expunerea la lumina naturală este benefică pentru sănătatea mentală.
  • Optați pentru o alimentație sănătoasă, bogată în vitamine și minerale; de asemenea, este recomandat să alegeți alimente de sezon și să vă bucurați nutrienții prezenți în acestea: smochine, ciuperci, portocale.
  • Faceți mișcare fizică, pentru cel puțin 30 de minute zilnic. În acest mod vă relaxați, stimulând producția de hormoni asociați stării de bine.
  • Respectați rutina de somn. Odihna este fundamentală într-o astfel de situație, astfel că este recomandat să dormiți cele 8 ore de somn pe noapte, păstrându-vă sau creându-vă un program fix al orelor d eculcare și trezire.
  • Păstrați legătura cu prietenii și nu renunțați la activitățile pe care obișnuiați să le desfășurați împreună.
  • Cereți sfatul unui medic!

Cum putem trata astenia de toamnă

Ca și în cazul altor forme de depresie, tratamentul pentru astenie include antidespresive și terapie cognitiv-comportamentală. Terapia cognitiv-comportamentală vă poate ajuta să înțelegeți modificările asociate asteniei și modurile în care ați putea face față simptomelor sale.

Fototerapia (terapia bazată pe lumină) este o altă metodă de tratare a acestei afecțiuni. Acest tip de terapie utilizează o lampă specială care imită lumina naturală. Se pare că această metodă dă randament în aproximativ 3-4 săptămâni.

Astenia de toamnă poate dispărea și fără vreun tratament special. În acest caz, tratamentele nu fac decât să grăbească ameliorarea simptomelor, mai ales dacă acestea sunt unele severe.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut