Concluzia cercetătorilor: Preșcolarii nu se joacă suficient

În societatea în care totul se petrece cu viteza luminii, este la modă ca cei mici să desfășoare cât mai multe activități, să participe la cât mai multe ateliere, să aibă un program bine organizat, care, în multe dintre zile, poate exclude joaca definitiv… în fond, totul pentru a evolua, nu-i așa? Totuși, nu credeți că ar fi bine să nu uităm de joacă? Nu ea este principalul atu al copilăriei? Noi încă credem cu tărie că da.

Probabil cei mai mulți dintre voi ne dați dreptate, însă la fel de probabil este să vă lăsați absorbiți de paleta de activități programate pentru copii și se uitați cât de important este jocul liber… cercetătorii țin să ne amintească și semnalează următoarea problemă:

Cercetătorii de la Universitatea din Texas au realizat un studiu care viza modul în care preșcolarii își petrec timpul. În urma analizelor, aceștia au ajuns la concluzia că copiii cu vârsta de 5-6 ani nu se joacă suficient, desfășurând prea multe activități academice, acestea copleșindu-i.

Rezultatele sunt și mai descurajante dacă ținem cont că specialiștii au dezvăluit că unii dintre copii dispun doar de 15 minute pe zi, pentru joacă, într-o zi obișnuită. Intervalul este exagerat de mic, mai ales dacă avem în vedere numeroasele beneficii pe care jocul le are asupra dezvoltării copiilor. Astfel, jocul stimulează abilitățile academice, emoționale și sociale ale tuturor copiilor.

De asemenea, prin joacă, cei mici învață să înțeleagă unele informații și să rezolve anumite probleme.

Un lucru destul de trist este că, în cadrul studiului în cauză, copiii au dezvăluit cercetătorilor că grădinița îi învață să urmeze reguli. Această percepție nu este deloc una încurajatoare, specialiștii afirmând că atenția exagerată pe reguli poate afecta încrederea copiilor, reducându-le curiozitatea și motivația.

Privind aceste constatări, ele au fost susținute și de educatorii din SUA, care au declarat că volumul de muncă și presiunea asupra preșcolarilor a crescut.

Astfel, grădinița ar trebui să-i întâmpine pe cei mici cu un program de învățare, bazat pe joacă și explorare, într-un mod cât mai echilibrat.

E drept că aceste rezultate au fost dobândite într-un alt mediu social și cultural – cel american – însă, cu siguranță, și la noi există astfel de cazuri. Și, oricum, nu strică să ne amintim că, mai ales pentru copiii preșcolari, joaca reprezintă cel mai important și benefic mod de a învăța și a explora.

Sursa: World Economic Forum

 

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut