Dezvoltarea intelectulală a copilului de la 3 la 4 ani

Creierul copiilor este un mic burete ce absoarbe multe cunoștințe din jurul său. Cum se dezvoltă abilitățile intelectuale ale copiilor de la vârsta de la 3 la 4 ani, descoperim în următoarele informații!

Dezvoltarea intelectuală sau cognitivă desemnează achiziția de cunoștințe, capacitatea de a gândi de manieră creativă, de a fi atent, de a înțelege și rezolva probleme, de a memora informații și de a exersa gândirea.

Dezvoltarea la această vârstă:

Limbajul.

  • Înțelege întrebări mai complexe („cu cine?”, „de ce?”, „cât?”, etc).
  • Înțelege sensuri ale unor cuvinte precum „pe”, „deasupra”, „în fața”, „după”.
  • Vorbește despre evenimentele care au avut loc în timpul zilei.

Amintiți-vă că fiecare copil se dezvoltă diferit în toate domeniile. Informațiile din acest articol sunt concepute cu caracter general. Dacă vă preocupă dezvoltarea copilului, cel mai bine este să consultați un medic.

  • Explică legăturile logice (de exemplu: „Nu ne vom juca afară pentru că plouă”).
  • Pune adesea întrebări.
  • Recunoaște și știe să denumească diferitele culori.
  • Face propoziții complete de cel puțin 3-5 cuvinte.
  • Este înțeles cel puțin 75% de către străini.

Capacitățile de gândire.

  • Jocul simbolic devine din ce în ce mai dezvoltat și realist. De exemplu, se joacă de-a școala, de-a restaurantul sau de-a magazinul.
  • Ia jocurile de rol în serios și începe să adopte comportamente și stări adaptate situațiilor. De exemplu, dacă joacă rolul de pompier, stinge focurile.
  • Clasează obiectele după modul de folosință, de exemplu „pentru joacă” și „de purtat”.
  • Cunoaște secvențe din activitățile cotidiene și devine din ce în ce mai autonom. De exemplu, își poate peria dinții singur, sub supravegherea unui adult.
  • Poate număra până la 10.

În perioada imediat următoare va începe:

Limbajul.

  • Să explice și să povestească mult mai des lucruri și într-o manieră mai complexă.
  • Să facă frecvent fraze complexe cu mai mult de un verb conjugat.
  • Să facă legături între cuvinte și cifre. De exemplu, înțelege prin cifra „3” că are 3 lucruri.

Capacitățile de gândire.

  • Să cunoască unele culori.
  • Să înțeleagă unele noțiuni, cum ar fi cele pentru contrariat.
  • Să înțeleagă termenii asociați timpului (de exemplu ”ieri”, ”astăzi”, ”mâine”, ”zi”, ”noapte”, etc).

Cum îl ajutăm să progreseze?

Copilul are o personalitate unică și de dezvoltă în propriul ritm. Dar puteți contribui la favorizarea acestei dezvoltări punând în practică apropierea parentală: liniștirea, joaca și învățarea. Această apropiere a fost concepută pentru a se integra facil în rutina voastră zilnică. Adaptat vârstei intelectuale a copilului, tableul de mai jos vă oferă exemple de mici gesturi benefice dezvoltării sale intelectuale.

Liniștirea

Atunci când îi citiți cărțile sale preferate înainte să meargă la culcare Copilul repetă cuvintele și frazele pe care le-a memorat pentru a participa activ la lectură
Atunci când integrați noțiuni de sortare sau de clasare în activitățile zilnice, de exemplu spunând „adidașii stau într-un sertar, iar sandalele în altul” Copilul începe să înțeleagă că obiectele asemănătoare pot fi regrupate
Atunci când îi vorbiți despre situații și despre persoane care îl fac fericit, trist sau nervos Copilul începe să categorisească și să sorteze emoțiile și răspunsurile față de ceilalți

Joaca

Atunci când vă jucați spunând ghicitori și îl îndemnați să reflecte la legăturile funcționale, de exemplu întrebându-l „cu ce desenăm?” Copilul apelează mai degrabă la memorie decât la obiecte concrete
Atunci când puneți ceștile și lingurițele pentru măsurat în apa sa de la baie, pentru a putea încerca să măsoare Copilul începe să înțeleagă diversele forme de măsură, de exemplu „putem măsura mărimea și cantitatea apei care intră în ceașcă”
Atunci când îi puneți la dispoziție obiecte moi și rigide, cum ar fi penele, vată de bumbac, bastonașe și bile și îl îndemnați să le monteze, vorbind despre diferitele texturi și spunând dacă sunt moi sau rigide, Copilul începe să înțeleagă noțiunile antonime

Învățarea

Atunci când îi cereți să vă spună povestea din spatele desenelor lui Copilul începe să înțeleagă cum cuvintele pot exprima gândurile și ideile sale
Atunci când îl atrageți să se joace cu bilele sau cu nasturi de diverse culori și să exploreze motivele, formele și secvențele Copilul începe să recunoască motivele și formele și să înțeleagă din ce sunt făcute secvențele
Atunci când îi cereți să participe la pregătirea mesei și să măsoare cantitățile Copilul înțelege legătura care există între cantități, numere și măsuri

 

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut