Psiholog școlar Andreea Ciocâlteu: Tot ce trebuie să știi despre clasa pregătitoare

Clasa pregătitoare reprezintă o perioadă de tranziție pentru copii, făcând trecerea către mediul școlar. Odată cu acesta, copiii vor experimenta numeroase schimbări și lucruri noi, astfel că, în clasa pregătitoare, ei ar trebui să dobândească o serie de abilități necesare.

Ioana Andreea Ciocâlteu

Ioana Andreea Ciocâlteu

Ioana Andreea Ciocâlteu, psiholog școlar, psihoterapeut, autor de manuale școlare și cărți pentru dezvoltarea psiho-afectivă a copilului, a acceptat invitația noastră la o limonadă rece, prilej cu care am dezbătut pe-ndelete acest subiect care vizează toți părinții de copii preșcolari.

Iată cum a decurs întâlnirea noastră și ce informații valoroase ne-a oferit Andreea despre importanța clasei pregătitoare în dezvoltarea tuturor copiilor.

Vă invităm să faceți cunoștință cu Ioana Andreea Ciocâlteu și să pătrundem în tainele clasei pregătitoare!

  1. De unde vine această dorință de implicare în sistemul educațional român?

Din vocație și din perioada liceului pedagogic. Practic, este ceea ce învăț să fac încă de la 14 ani.

  1. Am scris deja pe site un material despre cartea „Reguli simple pentru o educație armonioasă” . Ce alte cărți ai mai scris, care este cartea ta de suflet?

Am scris cărți și materiale de dezvoltare personală pentru clasele primare, ghiduri pentru cadre didactice, articole de educație parentală, dar și manuale școlare. Din toamnă, profesorii de socio-umane vor preda Educație socială – clasa a V-a, o disciplină nouă, fundamentată pe cunoașterea drepturilor copilului. Am lucrat la manualul de Educație Socială apărut la editura Sigma, alături de o echipă exraordinară: Aurelia Stănculescu, Robert Florea, Radu Madalina și Gunea Cristina, profesori consilieri. Cu această inițiativă sperăm să deschidem un drum nou pe calea cunoașterii, într-un domeniu în care avem o datorie specială față de generațiile viitoare – domeniul educației civice. Acest manual, pentru că este și un material proaspăt, este cartea mea de suflet.

  1. Se vede că faci cu pasiune și devotament această meserie. Ai avut un mentor care te-a ajutat sa devii specialistul de astăzi?

Mama mea și sora ei, adică mătușa mea, sunt persoanele care m-au sprijinit în această alegere.

  1. Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o ca psihoterapeut?

Ca psihoterapeut, lucrând cu copii, am învățat lecția autenticității, din altă perspectivă. Copiii au nevoie de o atmosferă sinceră, de o atitudine care să-i conțină într-un spațiu sigur în care pot fi ei înșiși, simțind și trăind liberi experiențe de învățare care să le faciliteze adaptarea, autonomia și afirmarea de sine. Asta nu e prea diferit de ce avem nevoie și noi, adulții…

  1. Ce scrii acum şi ce planuri de viitor ai?

Am în suflet și pe birou un proiect nou, care, cel mai probabil, va apărea în primăvară și în care veți regăsi povești vindecătoare pentru copii și adolescenți, dar și resursele psihoeducative necesare petrecerii timpului cu folos, alături de cei mici. Lucrarea se va adresa atât părinților, cât și specialiștilor. Un alt proiect este un atelier interactiv de educație parentală la care voi da startul pentru înscrierei în luna septembrie. Este ceva inedit și foarte distractiv.

Un alt proiect este workshop-ul Disciplinare pozitivă în context școlar – educație cu dragoste – sursă a creșterii motivației pentru învățare a elevului din învățământul primar. Acesta se adresează cadrelor didactice din Școala Just4Kids, unde am o colaborare deosebită cu o echipă foarte motivată să ofere o educație de calitate adaptată nevoilor reale ale elevilor săi.

În plus, îmi doresc un start bun pentru fetița mea la clasa pregătitoare, așa că, mare parte din atenția și energia mea va fi și acolo.

  1. Care este rolul clasei pregătitoare în dezvoltarea copiilor?

Clasa pregătitoare este momentul 0, începutul școlarității, de fapt, ea reprezintă trecerea de la gradiniță la școală, din punct de vedere al abordării instructiv educative. Este nevoie ca noi toți, actori ai acestui proces, să fim conectați la nevoile copiilor. Când spun actorii acestui proces, mă refer la învățători, consilieri școlari, logopezi, dar, în special, părinți.

  1. De când datează clasa pregătitoare?

În anul școlar 2017-2018 va trece la gimnaziu prima generație de elevi cu clasa pregătitoare. 🙂 Sunt 6 ani, deja…

  1. Există ideea că la clasele pregătitoare se pune accent pe învățare, fără a înțelege mare lucru. Este adevărat?

Aș dori să vă răspund în calitate de formator pentru cadrele didactice. Lucrez alături de colegii mei învățători în cadrul cursurilor de formare sau atelierelor pe care le coordonez, atât în sectorul privat, cât și în cel de stat. Există o preocupare reală pentru aplicarea principiilor învățării prin joc la acest nivel de vârstă. Clasa pregătitoare înseamnă joc și învățare deopotrivă; totul se construiește pas cu pas. Atmosfera depinde de atitudinea cadrelor didactice și a părinților. Cu cât aceștia sunt mai atenți la nevoile socio-afective ale copiilor în această perioadă, cu atât este favorizată dezvoltarea cognitivă pe viitor.

  1. Ce abilități ar trebui să deprindă copilul în cadrul clasei pregătitoare?

În special abilități socio-afective, de autocunoaștere, intercunoaștere și de relaționare. Este important să înțeleagă mediul nou în care se află, cerințele lui, pentru a se adapta, pentru a fi autonom și încrezător.

  1. În clasele pregătitoare există spiritul competiției între elevi? Sau activitățile se bazează mai degrabă pe cooperare și lucru în echipă?

Clasa pregatitoare nu exclude, dar nici nu promovează competiția. Adulții sunt cei care încurajează un anumit tip de comportament. Cadrele didactice oferă, în general, alternativa unui comportament sănătos la nivelul grupului. Se recomandă metodele moderne de învățare, lucrul în echipă fiind la baza acestora și stimulând colaborarea, aprecierea și respectul reciproc, valori pe care suntem datori să le cultivăm în comportamentele copiilor noștri.

  1. Cum se face notarea la clasele pregătitoare? Sunt notele mari mult mai dificil de obținut?

La clasa pregătitoare copiii nu primesc note. Sursa motivației este recompensa socială: lauda, încurajarea. Sigur că uneori, învățătorii apelează la sisteme de recompense sau de retragere a acestora, dar pentru aplicarea corectă a unui astfel de sistem, eu recomand consultarea consilierului școlar.

  1. Există un anumit profil al elevului de clasă pregătitoare?

Există profilul dat de caracteristicile bio-psiho-sociale, pe care trebuie să le cunoască fiecare învățător. În plus, clasa pregătitoare este o etapă de observare atentă a unor tipologii particulare. Cunoscând specificul dezvoltării copiilor din clasa lui, cadrul didactic va aborda diferențiat și adaptat procesul de predare – învățare.

  1. Ce strategii de învățare/asimilare a cunoștințelor sunt recomandate pentru această vârstă? Se numără jocul printre ele?

Jocul în special, așa cum menționam mai sus, dar și acele metode moderne despre care vorbeam. Dacă aș mai fi învățător și aș avea clasa pregatitoare, aș începe fiecare zi cu o poveste psihoeducativă, terapeutică, etc.

  1. Pentru a intra la o clasă pregătitoare, ce este mai important: vârsta copilului (să aibă 6 ani împliniți) sau abilitățile de care dispune (se poate înscrie și mai devreme de 6 ani, dacă rezultatele testului psihologic sunt ok). Spre ce variantă înclini? De ce?

Clasa pregătitoare poate începe la 6 ani sau puțin înainte de împlinirea acestei vârste, doar dacă rezultatele evaluarii psihosomatice recomandă acest lucru. Eu recomand părinților care însoțesc copilul la evaluarea medicală și psihologică, să solicite consiliere specialistului care face această evaluare. Aș preciza că evaluarea psihologică este facută de consilierii din sistemul de învățământ de stat. Aceasta este gratuită și, din experiența ultimilor 5 ani, pot spune că este folositoare părintelui în luarea deciziei potrivite pentru copilul său. Așadar, nu recomandări generale, ci consiliere individulă!

Dacă vreți să descoperiți mai multe sfaturi și recomandări oferite de Andreea Ciocâlteu, precum și diversele proiecte educaționale în care aceasta este implicată, nu ezitați să consultați blogul său: www.consilierultau.blogspot.com. De asemenea, dacă aveți nevoie de consiliere în diverse probleme care vizează copiii și sistemul educațional român, o puteți contacta pe Andreea prin email – andreeaciocalteu@yahoo.com – sau telefonic – 0721110050.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut