Modul în care vorbești cu copilul îi influențează creierul

Comunicarea cu copilul stimulează dezvoltarea acestuia, este un fapt de care majoritatea părinților sunt conștienți. Dar un nou studiu susține că modul în care vorbești cu copilul influențează dezvoltarea creierului.

Cercetarea a inclus preșcolari cu vârste între 4 și 6 ani, numeroase teste fiind desfășurate (incluzând scanarea RMN), cu scopul de a observa cum modul de comunicare al părintelui poate influența creierul unui copil și abilitățile sale lingvistice.

„Lucrul important nu este doar să te adresezi copilului tău, ci să vorbești cu copilul tău. Nu este vorba doar de a transmite limbajul în creierul copilului, ci de a purta o conversație cu el.”, a declarat Rachel Romeo, absolvent al Harvard și MIT și autorul principal al lucrării.

Constatarea adaugă o schimbare importantă la ceea ce știm despre limbaj și dezvoltare. În 1995, un studiu seminal a stabilit că copiii din familii mai înstărite aud cu aproximativ 30 de milioane de cuvinte mai mult, până la vârsta de trei ani, decât copiii din familiile mai sărace. Autorii acestui studiu au susținut că „decalajul de 30 de milioane de cuvinte” a poziționat copiii pe traiectorii fundamentale de dezvoltare diferite, care le-au afectat experiențele ulterioare.

În prezent, există nenumărate aplicații educaționale și jucării dedicate umplerii acestui decalaj și extinderii vocabularului copiilor, încă din prima zi. Cu toate acestea, încercarea de a „inunda” copiii cu milioane de cuvinte poate omite un factor crucial în dezvoltare: relațiile umane și interacțiunea socială.

De fapt, studiul MIT sugerează că părinții ar trebui să vorbească mai puțin și să asculte mai mult.

„Numarul de cuvinte spuse de un adult nu pare să conteze deloc pentru funcția creierului. Ceea ce contează este numarul de replici reciproce”, a spus Romeo. Deci este mai important să nu vorbim de unii singuri, ci să fim atenți și la modul în care copilul răspunde spuselor noastre.

În studiul menționat, copiii au fost înregistrați la domiciliu, ulterior specialiștii observând și analizând fiecare cuvânt pe care l-au spus sau care le-a fost adresat. Astfel, aceștia au constatat că pe măsură ce numărul conversațiilor părinte-copil era mai mare, cu atât rezultatele la testele lingvistice efectuate au fost mai bune. De asemenea, cercetătorii au observat mai multă activitate în zona creierului implicată în producția și procesarea lingvistică, atunci când copiii au ascultat povești în timp ce creierul le era scanat.

Ideea de a învăța prin implicarea socială și îmbinarea emoțională se leagă de alte cercetări privind modul în care copiii învață limba. Bebelușii tind să învețe prin privirea și copierea adulților care se află în preajma lor cel mai frecvent, motiv pentru care cântatul și mângâiatul, îmbrățișatul sunt mult mai eficiente decât instrumentele educaționale de înaltă tehnologie, atunci când vine vorba de dezvoltare. Mai târziu, copiii învață cel mai eficace prin joc, de exemplu joc de rol imaginar cu prietenii sau adulții.

Discuțiile cu copiii necesită, de asemenea, abilități cognitive mai complexe decât ascultarea sau simpla acțiune de a vorbi. Potrivit cercetătorilor MIT, o conversație permite copiilor să practice înțelegerea a ceea ce cealaltă persoană încearcă să spună, învățând de asemenea cum să răspundă în mod adecvat.

Sursa: World Economic Forum

 

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut