Studiu: Cum influențează cărțile cu ilustrații dezvoltarea limbajului preșcolarilor

Când vine vorba de modul în care cărțile cu ilustrații ajută la dezvoltarea vocabularului copiilor, expresia „less is more” se potrivește de minune, cel puțin potrivit unui nou studiu.

În timp ce editorii încearcă să producă texte din ce în ce mai colorate, însoțite de imagini cât mai elaborate și incitante, astfel încât să atragă cumpărătorii, un studiu recent desfășurat de psihologii de la Universitatea din Sussex, susține că mai mult de o ilustrație pe pagină afectează modul de învățare a unor cuvinte noi, printre preșcolari.

Detalii despre studiu

Cercetătorii au citit cărți de povești copiilor de 3 ani. Unui grup aceștia au citit cărți cu o ilustrație pe pagină (pagina dreaptă ilustrată, cea stângă complet liberă), iar altui grup de copii ei au citit cărți cu două ilustrații (ambele pagini aveau câte o ilustrație), introducând cuvinte noi pentru copii, care erau numite pe pagină.

Rezultatele au arătat că acei copii cărora li s-au citit cărți cu o ilustrație pe pagină, au învățat de două ori mai multe cuvinte decât în cazul celuilalt grup de copii.

Într-un experiment de urmărire, cercetătorii au adăugat un gest simplu de utilizare a mâinii, pentru a ghida copiii să privească ilustrația corectă, înainte ca pagina să le fie citită. Astfel, specialiștii au constatat că acest gest era util în a ajuta copiii să învețe cuvinte noi, în cazul în care existau 2 ilustrații pe pagină.

Rezultatele studiului

Potrivit declarației autorilor studiului, explicația ar fi una simplă, aceasta rezonând cu „teoria încărcării cognitive”: „Constatările noastre rezonează cu teoria încărcării cognitive, care sugerează că rata de învățare este influențată de gradul de dificultate al unei sarcini. În cazul de față, oferindu-le copiilor mai puține informații dintr-o dată sau îndrumându-i către informațiile corecte, îi putem ajuta să învețe mai multe cuvinte.”

Totodată, co-autorul studiului, Jessica Horst, susține că atunci când cărticelele de povești sunt însoțite de diverse sunete scoase de clape, fluier, clopoțel, etc., scade gradul de învățare. Totuși acesta reprezintă primul studiu desfășurat în această direcție, astfel că e nevoie de cercetări mai aprofundate.

Studiile anterioare despre modul în care copiii învață din povești, au dezvăluit că cei mici învață mai multe cuvinte atunci când aud aceeași povește în repetate rânduri, dar și din cadrul poveștilor spuse înainte de culcare.

Sursa: ScienceDaily

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut