Când și cum definim reguli și limite?

Când și cum definim reguli și limite?

Odată ce încep să meargă în picioare, copiii au nevoie de reguli pentru a-i ține în siguranță. Cum putem începe să punem reguli și care sunt cele mai eficiente, vedem în cele ce urmează.

De ce și când să stabilim reguli?

Bebelușii au o curiozitate naturală care îi face să exploreze mediul din jur. Atunci când încep să se deplaseze, pe la 9-11 luni, sunt bucuroși să descopere noi locuri de unii singuri. Nu sunt încă conștienți de pericolele potențiale. Pentru a le asigura siguranța, este așadar important să introduceți câteva reguli pentru a-i învăța ceea ce pot și nu pot face.

Pe la 12 luni, cei mici sunt pregătiți pentru reguli care să le permită să învețe modul de a acționa față de celelalte persoane și de obiecte. La această vârstă, regulile sunt făcute pentru a le asigura siguranța, dar și pentru a le limita gesturile agresive, de exemplu „Fii blând cu prietenul tău” și „Poți atinge această plantă, dar încet”.

Indiferent de vârstă, regulile oferă siguranță copiilor, liniștindu-i, mai ales dacă sunt aplicate constant. Ei vor ști la ce să se aștepte și înțeleg clar ceea ce este sau nu este acceptat. Copiii au nevoie de grija unui adult (ex: părinte, educator). Fără această grijă, copiii se pot simți neliniștiți și pierduți, având în vedere libertatea prea mare care le este acordată.

Cum să vă ajutați copilul să respecte regulile?

  • Concentrați-vă asupra unui număr mic de reguli importante, precum „nu lovim”, „nu aruncăm cu jucării”, „pe trotuar, mă ții de mână”, „pământul rămâne în ghiveciul plantelor”, etc. Astfel este mult mai ușor pentru copil să și le amintească și să le respecte.
  • Formulați reguli clare, concrete, scurte și adaptate vârstei copilului. Apoi aplicați-le cu constanță. Înainte de 3 ani, ideal ar fi să nu dați decât un sfat pe rând. Astfel, limitele vor fi mult mai ușor de înțeles și de respectat de către copil.

Atunci când copilul respectă regulile, felicitați-l pentru a-l încuraja să continue.

  • Luați în considerare stadiul de dezvoltare al copilului și comportamentele asociate atunci când stabiliți o regulă. De exemplu, este normal ca un copil să fie curios și să vrea să exploreze. Este grija voastră să îi asigurați un spațiu sigur în casă. Dacă este posibil, amenajați-i un spațiu de joacă sigur. De exemplu, acoperiți prizele de curent și obiectele fragile din aria lui de acțiune. Oferiți-i obiecte și spații de descoperit (ex: cești pentru măsurat, farfurii de plastic, conținutul unui sertar). Astfel, va putea să se amuze fără să audă constant „nu!”, „nu atinge asta!”, „nu face asta!”
  • Redirecționați copilul spre o altă activitate sau reorientați-i gestul atunci când face ceva interzis, căci înainte de 2 ani, a spune doar regula nu este de ajuns. De exemplu, dacă cel mic aruncă cu piese din puzzle peste blocul de piese construit de sora sa, luați mâna copilului și puneți piesele la locul lor, spunându-i „Uite piesa asta vine aici!” sau dați-i o altă jucărie în loc să spuneți lunga frază „Nu arunca cu piese de puzzle căci îi distrugi turnul surorii și se supără. Riști să o și lovești”. Cu cei mici, explicațiile lungi nu sunt eficiente, căci sunt dificil de înțeles și de păstrat în minte.
  • Atunci când copilul face ceva interzis, spuneți „stop!” pentru a-i opri gestul mai degrabă decât „nu!”, care este adesea spus pe un ton nemulțumit și cu o încruntare a sprâncenelor. Din partea sa, „stop!” este adesea spus pe un ton imperativ care nu blamează copilul pentru gestul său. Mai mult, acesta reduce numărul de „nu!” care ar trebui spus.

Vă invităm să descoperiți de ce interdicțiile sunt greu de înțeles, precum și de ce uneori este nevoie să repetați regulile, accesând pagina următoare!

[shareaholic app="share_buttons" id="26044356"]

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut