Învățarea valorilor: împărțitul, respectul, iertarea

Învățarea valorilor: împărțitul, respectul, iertarea

Valorile sociale cum ar fi împărțitul, respectul și iertarea, pot fi învățate de copii încă de la vârste foarte mici. Iată de ce este importantă învățarea lor și cum îi putem face pe cei mici să le înțeleagă.

A împărți, a mulțumi, a ierta: cele mai frumoase valori ale noastre se învață încă din fragedă copilărie, adesea din inconștiență! Totuși, fiecare rămâne o provocare pentru cei mici. Ce putem aștepta de la ei și de la ce vârstă?

Înaintea vârstei de 4 ani, cei mici înțeleg clar doar ceea ce pot vedea sau observa. Ei nu prea înțeleg valorile din cauză că acestea sunt abstracte. Explicându-le sensul și consecințele gesturilor voastre și pe ale lor îi veți ajuta să înțeleagă mai bine.

Împărțitul

Începând de când?

Un copil este capabil să fie generos începând cu momentul în care este capabil să producă un desen sau o construcție și să i-o ofere cuiva. Nu înțelege încă conceptul de a împărți, dar înțelege faptul că îi face plăcere cuiva atunci când îi oferă ceva făcut de el.

Până aproape de 4 ani, un copil are impresia că totul îi aparține, în afară de momentul în care îi spunem contrariul. Percepe jucăriile ca o prelungire a propriei persoane. Pentru el, a împărți este echivalent cu a se separa de o parte a sinelui. Îi este dificil să se pună în locul celuilalt. Nu înțelege faptul că un copil poate simți jenă sau nervi atunci când refuză să împartă. Iată de ce marea majoritate a conflictelor între cei mici sunt conflicte de posesie. Crescând, vor învăța să împrumute cu mai multă spontaneitate, pentru a crea și a menține legături pozitive cu prietenii lor. Începând cu 3 ani, copiilor le este mai ușor să împartă, dar acest lucru este de scurtă durată. Copiii de 4 ani sunt mult mai apți să schimbe idei și jucării. Important este să exersați împărțirea cu ei și să le subliniați succesele!

Cum să îl ajutați?

  • Faceți-l să creeze ceva pentru a-l oferi în schimbul a ceea ce primește. Îi oferiți astfel putere, respectându-i în același timp capacitățile.
  • Oferiți-i zilnic un exemplu. Acest lucru va duce împărțitul la un nivel pe care copilul va fi capabil să îl sesizeze. De exemplu, ajutați-l să remarce ce faceți voi atunci când împărțiți o portocală cu el, sau atunci când îi împrumutați vecinului o mătură. Spuneți-i: „Vezi, i-am împrmutat-o, apoi el mi-o va da înapoi.”
  • Învățați-l noțiunea de tur de rol: „Te joci câteva minute cu această jucărie, apoi va fi rândul fratelui tău.” Acest lucru îl va ajuta să înțeleagă că și alții, la fel ca și el, se pot bucura de aceeași jucărie.
  • Favorizați jocurile unde colaborările și cooperările sunt evidențiate, cum ar fi blocurile din piese de construit, puzzle-urile sau jocurile de societate în doi. Acest lucru îi va permite copilului să aprecieze aportul celuilalt – copil sau adult – în jocuri.

Ce este de făcut atunci când refuză să își împrumute jucăriile la grădiniță sau în parc?

Stabiliți reguli simple de împărțit. Explicați-i: „Poți lua o jucărie doar dacă nimeni nu o folosește. Altfel, roagă prietenul care o ține să ți-o împrumute. Dacă acceptă, îi poți spune „mulțumesc” și îi poți împrumuta la schimb jucăriile tale. Dacă refuză, va trebui să alegi o altă jucărie care este disponibilă.”

Întăriți valorile împărțitului. Evitați să interveniți forțând copilul să își împartă jucăriile atunci când un alt copil le cere. Cel mai bine spuneți : „Te poți juca cu această jucărie puțin. Apoi, când ai terminat, poți să te duci să i-o duci prietenului tău care o vrea și el?” Apoi, faceți-l să remarce cât de fericit este prietenul său: „Privește cât de mult l-ai bucurat! Datorită ție este atât de fericit!”. În loc de a decide pentru el, încurajați în acest mod împărțitul.

Vă invităm să accesați pagina următoare pentru a descoperi importanța respectului!

[shareaholic app="share_buttons" id="26044356"]

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut