Pregătirea pentru școală. Rolul unui părinte

Pregătirea pentru școală. Rolul unui părinte

Intrarea la școală a celui mic este un moment plin de încărcătură sentimentală, atât pentru părinți, cât și pentru copii. Adaptarea la un nou mediu și noile cerințe îi pot face pe cei mici să fie mai curioși și mai agitați. Iată cum îi puteți ajuta pe cei mici să facă tranziția la școală mult mai agreabilă!

Învățăturile necesare dezvoltării copilului încep încă de la nașterea acestuia. Atunci când agitați o zornăitoare deasupra capului bebelușului, spre exemplu, îi transmiteți deja numeroase cunoștințe: sunete, spațiu, mișcări, culori. Mai mult, fiind în contact cu voi, copilul învață să creeze legături cu ceilalți.

Gesturile zilnice construiesc așadar învățături ce îl pregătesc pe acesta pentru școală. Toți părinții fac matematică și îi inițiază în lectură fără a realiza, că acestea se fac în bucătărie, citind o rețetă sau măsurând făina.

Abilități de dezvoltat

A, B, C… sunt deja suficiente!

Înainte de sfârșitul grădiniței, nu ne putem aștepta de la copii să cunoască toate literele alfabetului. Programul educativ fixează ca simplu obiectiv recunoașterea câtorva litere. Dacă cel mic demonstrează interes pentru unele litere, puteți să îl încurajați, dar fără a face o învățare structurată. Noțiunea de plăcere primează pe durata copilăriei mici.

Unele abilități influențează puternic pregătirea pentru școală. Iată așadar câteva abilități care îl vor ajuta pe copil să se simtă pregătit pentru intrarea sa la școală:

  • Autonomie: Un copil autonom va putea să se descurce mai bine de unul singur odată ajuns la școală. Puteți stimula autonomia copilului, învățându-l să se îmbrace singur cu unele haine și să meargă la toaletă fără ajutor.
  • Socializare: Un copil care este în contact cu alți copii și cu alți adulți, va învăța bazele interacțiunilor sociale. De exemplu, își va dezvolta capacitățile de a intra pozitiv în relații, să își aștepte rândul și să respecte regulile. Aceste abilități vor ușura apoi viața școlară a copilului.
  • Maturitate afectivă: Pentru a funcționa bine la școală, copilul trebuie să învețe să își controleze furia, să interacționeze cu calm cu ceilalți, să se separe de părinți pentru perioade scurte de timp și să își exprime emoțiile.
  • Învățăturile cognitive și limbajul: Pentru a-l ajuta să își dezvolte raționamentul matematic, faceți-l să numere mașinuțele sale sau să măsoare ingredientele din bucătărie atunci când gătiți. Puteți stimula limbajul copilului vorbindu-i despre ceea ce face parte din cotidian: numirea părților corpului în timpul băii, arătarea obiectelor sau a culorilor dintr-o carte.
  • Abilități de comunicare și cunoștințe generale: Puteți ajuta copilul să își dezvolte interesul pentru lume privind cu el cărțile cu subiecte despre animale, mijloace de transport, alimente sau țări diferite. Punându-i întrebări despre ceea ce citiți, îi permiteți să reflecteze și să își dea cu părerea. Învață astfel să își comunice ideile celorlalți.

Prioritate pentru joacă și plăcere!

Învățarea este mult mai eficientă atunci când se face într-un mediu plăcut. Devine atunci o sursă de motivație pentru copil. Acesta reține mai bine conceptele care îl vor ajuta la intrarea sa la școală.

Lăsați-vă ghidați de inițiativele și de jocurile copilului. Ocaziile se vor prezenta de la sine. Este de preferat să introduceți învățarea într-un moment în care copilul dorește în mod natural să învețe.

Al 5-lea an al creierului: o mică revoluție!

De la vârsta de 4 la 5 ani, creierul copilului trăiește o tranziție importantă. La 4 ani, lobul frontal (care organizează comportamentul și atenția) cunoaște un important salt de creștere. De la 4 la 6 ani, copilul își perfecționează aceste noi competențe.

În vara dinaintea intrării la școală, se remarcă adesea setea de învățare a copilului, încât nu îl mai recunoașteți. Este momentul perfect pentru a-i strânge jucăriile de bebeluș și pentru a-i scoate jucării mai interesante: puzzle-uri, creioane și blocuri de construit!

Cum să nu faci prea mult

Bineînțeles, este tentant să îl înveți sistematic pe copil culorile sau literele. Întrebați-l totodată asupra motivațiilor voastre. Le cere copilul sau i le impuneți voi? Unor copii le place să fie împinși, dar nu este cazul majorității. Trebuie să țineți cont de nevoile reale ale copilului și să nu confundați nevoia de stimulare și performanță.

Pericolele performanței

Atunci când educația copilului a fost prea axată pe performanță, consecințele nu întârzie să apară. Unii copii prezintă semne de stres încă de la vârstă fragedă. De exemplu, pot fi mai agitați sau să se plângă de dureri de cap sau de dureri de burtă. Odată ajunși la școală, riscă să fie mai puțin interesați să învețe, căci se plictisesc.

Specialiștii pun de asemenea părinții în gardă contra așteptărilor lor exagerate asupra viitorilor profesori. Învățătorul nu se poate ocupa de toți copiii clasei în același mod ca acasă sau la grădiniță, nici nu poate lua în considerare toate cererile particulare ale fiecărui părinte.

[shareaholic app="share_buttons" id="26044356"]

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut