Respiră, copile drag!

Respiră, copile drag îi spun cu voce caldă, dar în același timp fermă băiețelului meu cel mare!

De cand sunt mămică, mă tot confrunt, ca orice părinte de altfel, cu tot felul de stări și situații prin care trec copiii mei și de fiecare dată încerc să găsesc soluții de gestionare a acelor momente care par un pic mai dificile. Încerc să găsesc o variantă prin care îi pot învața să-și controleze singuri aceste stări de neputință uneori, furie alteori sau, pur și simplu, de frustrare.

Și, cred că am gasit-o! Și, mai mult decât atât, cred că funcționează! De fapt sunt sigură, pentru că am aplicat-o în momentele mele de panică, de emoție, frustrare și m-a ajutat să devin mai relaxată, mai calmă, dar cum îi învăț pe ei? Cum le explic astfel încât să înțeleagă la o vârstă atât de fragedă?!

„Nu știu cum!” a fost primul gând ce mi-a venit în minte. „Nu pot, sunt prea mici!” al doilea gând. „Ba voi putea, explicându-le cu calm și răbdare!”, al treilea gând.

„Mami, încearcă să respiri!!! Tragi aer adânc în piept, în timp ce eu număr până la 4, apoi ușor, ușor dai aerul afară cât număr înapoi…”

„Nu știu cum! Nu pot!” a venit răspunsul lui Nicholas.

La început am fost uluită. „Copiii au cea mai corectă respirație!!!” Și chiar așa este, până pe la 3 – 4 ani, ei respiră corect instinctiv, încă de la naștere! Doar că, în momentele de tantrum, respirația li se accentuează, devine mult accelerată și se confruntă cu ceea ce Daniel Goleman (psiholog) numește „deturnarea emoțională”. Iar în momentul în care i-am spus să respire adânc, relaxat, în încercarea de a-mi urma sfatul, respirația lui devenise disperată și panicată.

Și avea dreptate! Nu l-am învățat niciodată să respire. Nu l-am învățat niciodată cum să o folosească pentru a se liniști și, sinceră să fiu, nici nu m-am gândit vreodată să o fac până să încep eu însămi să practic anumite tehnici de respirație. Nu mi-a trecut prin cap că aceasta ar putea fi atât de importantă, că ar putea să aibă efecte cu adevărat bune și semnificative asupra stărilor lui fizice și emoționale.

Toate sugestiile noastre bine intenționate de a-i face să „respire” atunci când copiii noștri se topesc de plans și neputință, sunt fără valoare dacă nu i-am învățat cum să o facă. Dacă practicăm cu ei respirația atunci când sunt calmi, corpul lor va învăța să se regleze singur, acest tip de respirație le va intra în sistem, ca un pattern și va deveni automată atunci când corpul va trimite semnalele de tensiune. Practic, șansele ca ei sa-și reamintească cum să respire, astfel încât să se liniștească data viitoare când sunt gata să își piardă calmul, sunt semnificativ mai mari.

Haideți să ne învățăm copiii să respire și să se bucure de efectele magice pe care aceasta le are asupra corpului lor!

Iată cateva metode prin care îți poți învăța copilul să respire:

1. Numără pentru a te calma
Îți simți copilul suprastimulat, anxios sau chiar supărat? Această metodă este perfectă pentru calmarea copilului înainte de o activitate mai statică din punct de vedere fizic sau înainte de a-și începe temele, pentru că îi scade ușor nivelul de energie, totodată crescându-i focusul mental.

Metodă:
Vă așezați pe jos, față în față, într-o poziție cât mai confortabilă, ridicați mâna dreaptă sus, deschideți palma și degetele, și numărați 1, 2, 3, 4, 5 pe Inspir. Pauză. Expirați și numărați descrescător 5, 4, 3, 2, 1 și apoi strângeți un deget pentru a încheia un ciclu de respirație complet. Apoi, repetați acest exercițiu de încă 3, 4 ori până vă veți simți calmi, relaxați și toate degetele de la mână stranse.

2. Respirația Prietenilor
În acest videoclip, Daniel Goleman descrie practica „prietenilor de respirație” – copiii învață să-și urmărească respirația în timp ce se află întinși pe jos cu un animal de pluș așezat pe burtă. Ei se pot concentra pe urmărirea „prietenului” lor în timp ce acesta se înalță pe Inspir 1, 2, 3 și se lasă în jos, ușor, pe Expir 1, 2, 3…

Metodă:

3. Sfere pentru exercițiile de Respirație
Mulți instructori de yoga și mindfulness folosesc o sferă pentru a le explica copiilor cum să respire. Acestora le place la nebunie să se joace, iar practicarea respirației cu această sferă este cea mai ușoară metodă prin care le poți arăta și îi poți învăța să o facă corect.

Sfera de Respirație

Metodă:
Inspiri în timp ce expandezi ușor sfera 1, 2, 3, 4. Pauza. Și, Expiri strangând ușor sfera 1, 2, 3, 4. Repetați acest exercițiu de 4, 5 ori până simțiți o stare de calm și relaxare în corp.

Încă din timpul copilăriei începem să pierdem darul primit la naștere, acela de a respira corect. Iar cu trecerea anilor, respirația noastră devine din ce în ce mai superficială, având tendința de a ne angaja mai degrabă coastele și umerii în procesul de respirație, decât întreg trunchiul. De fapt, după vârsta de 3, 4 ani folosim doar 25% din întreaga capacitate a plamânilor. Sigur că această respirație superficială poate fi suficientă pentru a ne susține funcționarea organismului, dar poate duce și către o mulțime de afecțiuni precum insomniile, un nivel scăzut de energie, atenția scazută și un nivel de concentrare slabe datorate lipsei de oxigenare a creierului, dureri de cap, un sistem imunitar scăzut, anxietate și, nu în ultimul rând, nervozitate.

Ca părinți, probabil am observat deseori că ai noștri copii se luptă cu multe dintre problemele menționate mai sus, dar, de cele mai multe ori, tindem să le asociem cu orice altceva mai puțin cu o respirație necorespunzătoare.

Conectează-te, joacă-te și învață să respiri împreună cu copilul tău, asigurându-te astfel, că îți ajuți copilul să practice și să susțină o viață sănătoasă pentru corp, minte și spirit.

Articol scris de Maruka Yoga

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut