Copilul care începe să vorbească mai târziu

Copilul care începe să vorbească mai târziu

În timp ce unii copii spun primele lor cuvinte între 10 și 15 luni și fac fraze scurte la vârsta de 2 ani, alții încep să vorbească mai târziu. Acest lucru nu prezice neapărat restul dezvoltării lor pe planul vorbirii.

În materie de achiziție a limbajului, este rezonabil să vă așteptați ca un copil de 2 ani să spună mai puțin de 50 de cuvinte. O secvență de sunete care seamănă cu cele folosite de către adulți pentru a desemna mereu același obiect, aceeași persoană sau același eveniment este considerată ca un cuvânt.

Uneori, copiii învață bine bazele comunicării (spre exemplu, privesc în ochi, emit sunete așteptând rândul adulților, înțeleg mai multe cuvinte) înainte de a se exprima cu ajutorul limbajului. Au nevoie probabil de mai mult timp decât alți copii înainte de a se „lansa” și de a vorbi.

Alți copii, în special cei care au frați sau surori mai mari, au tendința de a-i lăsa pe aceștia de a vorbi în locul lor.

Acest lucru nu înseamnă că cei care vorbesc mai târziu vor avea mai puține abilități în ale limbajului decât ceilalți. Atunci când încep cu adevărat să vorbească, se pot descurca mult mai bine decât ne-am fi așteptat.

Dacă cel mic încearcă să comunice printr-un mod sau altul (de exemplu, prin gesturi) și ne înțelege bine sfaturile, nu este grav dacă întârzie cu vorbitul. Nimeni nu ar trebui să îl umilească sau să îl critice din cauză că nu reușește să vorbească: face și el ce poate.

În schimb, dacă la vârsta de 18 luni sau mai târziu copilul nu spune primele sale cuvinte, dacă nu folosește prea multe gesturi pentru a comunica sau pare să întâmpine dificultăți în a înțelege ceea ce i se spune, vorbiți despre acest aspect cu medicul sau cu pediatrul.

Cum să îl încurajați?

Este o idee bună să vorbiți cu cel mic de câte ori sunteți împreună pentru a-l încuraja să se exprime.

Ascultați cu atenție copilul. Așezați-vă la nivelul său astfel încât să îl priviți în ochi atunci când se exprimă. Fiți la dispoziția tuturor încercărilor sale de a comunica (fiind înțeleasă și folosirea gesturilor).

Imitați-i gesturile, zgomotele și sunetele: va vedea că ceea ce exprimă vă interesează. Faceți voi înșivă multe zgomote (de exemplu zgomote de animale, de mijloace de transport, etc.)

Atribuiți cuvinte gesturilor și sunetelor copilului; încercați să ghiciți ceea ce încearcă să spună. Faceți multe pauze pentru a-i lăsa copilului timp să înțeleagă ceea ce spuneți și mai ales să îi dați ocaiza de a reacționa; evitați cu orice preț monologurile.

În viața de zi cu zi, vorbiți despre ceea ce faceți și despre ceea ce face el și numiți tot ceea ce îl interesează. Încercați să fiți expresivi, să faceți multe gesturi și să vă jucați cu tonul vocii.

Atunci când vă jucați cu el, lăsați-l să conducă jocul și numiți toate lucrurile de care vă ajutați pentru a vă amuza împreună.

Puneți accentul pe fraze și cuvinte importante articulându-le clar și spunându-le un pic mai tare.

Încurajați copilul să vorbească punându-i întrebări simple la care să poată răspundă printr-un cuvânt precum întrebările „Unde?” și „De ce?”.

Încurajați schimburile, cântând bucăți de cântecele sau povestind fragmente din povești pe care le știe bine, cerându-i să le completeze.

Asigurați-vă că aveți cărți pentru copii și priviți-le împreună cu el.

Chiar dacă este dificil, încercați să nu manifestați frustrări atunci când acesta plânge pentru a se exprima; denumiți mai bine aceste tentative de comunicare în cuvinte.

 

[shareaholic app="share_buttons" id="26044356"]

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut