Cumpărarea de jucării: ce aspecte să ai în vedere

Ca mulți părinți, sunteți la curent cu ce puzzle-uri sau alte jucării trebuie cumpărate copiilor voștri… Doriți să îi oferiți o jucărie atât amuzantă, propice vârstei sale și susceptibilă să îl intereseze pe acesta pentru mai mult timp. Dar care sunt criteriile unei jucării bune? Iată ce aspecte să ai în vedere atunci când vine vorba de cumpărarea de jucării!

Siguranța și durabilitatea jucăriei

Pentru aceste două criterii, fiți atenți la calitatea și rezistența materialelor folosite: o jucărie din plastic subțire riscă să fie rapid spartă și astfel să devină periculoasă, în timp ce o alta, fabricată din materiale mai rezistente, poate dura ani de zile.

O jucărie complexă (cu angrenaj sau cu cronometru, spre exemplu) este adesea mai puțin rezistentă, deci mai puțin durabilă decât o jucărie simplă. Tot așa, cele care conțin multe piese și accesorii pot duce la un risc de înecare a copilului, existând totodată riscul de a le pierde. Interesul copilului pentru o astfel de jucărie riscă așadar să dispară rapid.

Polivalența jucăriei

Cu cât o jucărie oferă folosiri diverse, cu atât copilul va fi interesat de ea mai mult timp.

Fitzhugh Dodson, autor și psiholog al bestseller-ului „Totul se petrece înainte de 6 ani”, a propus, acum câțiva ani, o modalitate simplă de a recunoaște o jucărie. Metoda sa este încă valabilă și în zilele noastre. După acesta, „dacă 90% din joc vine de la copil și 10% de la jucărie, vorbim despre o jucărie bună”.

Luăm spre exemplu, blocurile de tip Lego. Cu acest material, jocul nu apare decât atunci când copilul decide să fie activ. Dacă rămâne pasiv, nu se petrece nimic. Acest gen de joc încurajează copilul să își folosească capacitățile și imaginația și să găsească diverse utilizări pentru acel material. Un camion poate, de asemenea, să aibă diverse funcții. Copilul îl poate plimba, să îi umple remorca cu obiecte, să facă livrări sau să intre în garaj cu el pentru reparații.

De cealaltă parte, o jucărie care se limitează la o singură activitate îl va plictisi mult mai rapid pe copil: un tren care se învârte cu viteză pe șine riscă să suscite dezinteresul copilului. Această jucărie constă mai mult în materialul în sine decât pe acțiunea copilului. O jucărie cu baterii, care cere copilului să apese un buton pentru a face un animal să meargă, solicită așadar prea puțină implicare și este un alt exemplu de jucărie limitată ca folosință. Acest tip de material de joacă este de evitat, deoarece invită copilul la pasivitate și nu îi va menține pentru mult timp interesul.

O jucărie polivalentă crește, în oarecare măsură, odată cu copilul și acesta o va folosi în mod diferit pe toată durata dezvoltării sale. De exemplu, bebelușul ia în mână cuburi de lemn și le duce la gură. Copilul, la rândul său, le folosește pentru a fabrica turnuri din ce în ce mai înalte. Câțiva ani mai târziu, aceleași cuburi vor servi drept pistă de aterizare pentru o navă spațială.

Eticheta ”jucărie educativă” nu semnifică în niciun fel că jucăria este superioară altor jucării. În mod general, găsim această denuimire pe jucăriile care vizează învățături precise: învățarea culorilor, recunoașterea obiectelor identice și a celor diferite, recunoașterea formelor, a literelor, a cifrelor.

Ultimul criteriu: plăcerea care reține copilul

Ultimul criteriu al unei bune jucării este plăcerea care reține un copil. Plăcerea este partenerul indispensabil al jocului. Dacă aceasta este absentă, acesta nu mai este un joc. De asemenea, nicio jucărie nu poate primi eticheta universală de „jucărie bună”, deoarece fiecare trebuie să fie potrivită copilului căruia îi este destinată. Cum o știți din experiență, fiecare copil este unic și are interese proprii.

Recunoașterea unei jucării bune care să convină copilului

Unde se află copilul în dezvoltarea sa? Se ține așezat? Îi place să atingă, să asculte să privească? Vă imită? Umple, golește? Se joacă de-a imitatul? Face construcții? Se joacă cu ceilalți copii?

Ce stimulează această jucărie? Favorizează explorarea spațiului? Permite copilului să se miște? Îi stimulează acestuia comunicarea? Imaginația? Manipularea fină? Cere acesta un partener?

Ce aduce această jucărie în raport cu celălalte jucării? Oferă această jucărie o nouă experiență, stimulând aspecte pe care celelalte jucării nu reușesc? Prezintă o provocare pentru capacitățile sale? Posibilitatea de a-și dezvolta noi capacități? Trebuie evitat ca toate jucăriile să ofere aceeași experiență și este recomandat să aveți în vedere ca materialele de joacă ale copilului să fie diverse.

Răspunzând la aceste întrebări, veți putea face o legătură între etapa de dezvoltare a copilului, potențialul jucăriei care vă reține atenția și jucăriile pe care copilul le are deja. Veți fi astfel în măsură să faceți o alegere mai clară.

Un ultim sfat: încercați să nu cădeți pradă tentației, asemeni multor părinți, să considerați copilul mai dezvoltat decât este și să îi cumpărați jucării prea complexe pentru vârsta lui. Este cea mai bună cale de a evita ca acesta să își dezvolte un dezinteres pentru acea jucărie. Acest dezinteres poate persista chiar și în momentul în care va fi capabil să o folosească.

Nu uitați de un alt cadou care nu costă și nu se găsește în magazin: timpul. Timpul, această comoară rară în zilele noastre, este un cadou inestimabil și puternic apreciat de copil, mai ales atunci când îi are pe părinți aproape pentru a râde, pentru a se amuza și pentru a se juca cu ei.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut