Devoltarea simțurilor: auzul la copii

Încheiem seria descoperirilor cu auzul la copii. Acesta este cel de-al cincilea simț al copiilor fără de care procesul de dezvoltare și cunoaștere ar fi foarte dificil.

Înainte de naștere

Auzul este simțul cel mai acut al fetusului. Auzul fetal începe prin săptămânile 26-28. În burta mamei sale, copilul se scaldă într-un mediu constituit din zgomote. El aude constant zgomote provenind din sistemul digestiv, circulator și cardiac al mamei sale.

Conform studiilor recente, acestea reprezintă un nivel sonor de circa 30 de decibeli, cu o intensitate comparabilă cu cea a unei șoapte. Pe la 5 sau 6 luni, acesta percepe anumite sunete provenite din exterior: voci (mai ales intonații), muzică (mai ales ritmul sau basul), mașini, etc.

Copilul reacționează mai ales la vocile umane decât la oricare alt sunet. Este sensibil la schimbările de ritm și de intonație a vocilor cu care intră în contact. Vocea mamei este puțin deformată, dar are particularitatea provenienței din două surse: pe cale aeriană și pe cale internă, mai ales prin oase. Totodată, fetusul percepe mai bine frecvențele joase, cum ar fi vocea tatălui sau notele grave. Sunetele ascuțite sunt filtrate de peretele abdominal, ceea ce face ca intensitatea să scadă de la 20 la 40 de decibeli. Studiile au demonstrat faptul că nou-născutul „își amintește” de sunetele auzite frecvent în uter. Astfel, nu ezitați să-i vorbiți, să îi citiți sau să îi puneți muzică să asculte.

Auzul la nou-născut

Odată venit pe lume, copilul deține un anumit patrimoniu auditiv. Acesta îi servește mai ales pentru a face tranziția de la viața intra-uterină la noua sa viață. Îi permite printre altele să recunoască încă de la naștere vocea mamei. Această voce, alături de alte sunete sau melodii cunoscute, este reconfortantă și liniștitoare pentru el.

Cheia privind apariția limbajului

Înainte de a putea vorbi, bebelușul emite anumite vocalize și modulații, veritabile baze ale limbajului. El captează deja esența limbii materne chiar dacă nu știe decât a balborosi, mai întâi prin vocale (a, e, i, o, u), apoi prin foneme (ba-ma-pa, etc.) Toți copiii, indiferent de limba vorbită, traversează aceleași etape, urilizând aceleași sunete.

Bebelușul are urechile fine și înțelege mai multe lucruri decât ar părea! Este o mare diferență între ceea ce vorbește și ceea ce înțelege, asemeni unui adult care învață o limbă străină. Copilul înțelege un număr mare de cuvinte uzuale. Decodează, de asemenea, foarte bine intonațiile.

Stimularea auzului

Chiar dacă are urechile fine, este posibilă stimularea dezvoltării auditive a copilului. Printre altele, limitați pe cât posibil zgomotele de fond (televizor sau altele) care ascund sunetele mult mai rafinate precum cântecul păsărilor, sau chiar vocea voastră. Le-ar putea pierde din concentrare. Zgomotele zilnice sunt de un mare interes pentru el, deoarece îi stârnesc curiozitatea (mașina tatălui, vioara fratelui mai mare, ploaia care bate în geam, etc.).  Înregistrările muzicale au un aport bun, însă copilul este mai atent și mai receptiv la vocea voastră. Nu ezitați să cântați cu el, să îi imitați sunetele pe care le produce sau să vă schimbați tonul vocii (ascuțit sau grav), spre exemplu în mașină, în baie, la bucătărie, etc. Sunteți pe cale să îi transmiteți un bagaj de cultură și de anecdote atunci când le împărtășiți activitățile voastre favorite. Instrumentele muzicale și obiectele muzicale îl fascinează foarte mult.

Pentru a-i stimula auzul, fiți aproape fizic de copilul vostru, nu în alt colț al casei. Începeți să îi spuneți pe nume, priviți-vă mereu copilul, păstrând contactul vizual.

Auzul selectiv

Atunci când vă strigați copilul de numai 3 ani să vină la baie, acesta nu aude. Conform reacției lui, credeți că acesta nu aude deloc. Din contră, acesta poate auzi începutul emisiunii sale preferate de la televizor, chiar dacă se află la o distanță destul de mare de acesta. De ce? Psihologii numesc acest fenomen auz selectiv. În marea parte a timpului, copiii aleg, într-o manieră inconștientă, să răspundă sau nu anumitor stimuli. Aceasta se produce mai ales din cauză că aptitudinea lor de concentrare este complet mobilizată de o activitate. Nu trebuie deci să credeți că vă ignoră în mod voluntar.

Dezvoltarea auzului pe etape

Încă de la nașterea sa, copilul aude, dar capacitatea sa de a recunoaște semnificația unui sunet și de a asculta ceea ce aude continuă să se dezvolte de-a lungul anilor. Conform studiilor, dezvoltarea completă a percepției auditive se termină la vârsta adolescenței.

De la 0 la 12 luni

  • La naștere, bebelușul recunoaște vocea mamei sale;
  • Până la 3 luni, bebelușul reacționează la zgomote prin tresăriri, clipind des din ochi sau modificându-și expresia facială, întinzându-și brațele și picioarele spre exterior (reflexul Moro) sau plângând;
  • De la 3 la 6 luni, el își întoarce capul în direcția vocii sau a zgomotului. Este atent la jocurile sonore și reacționează la anumite zgomote familiare, chiar dacă nu vede sursa de unde provin. Începe să gângurească. Își manifestă entuziasmul atunci când aude muzica preferată;
  • De la 6 la 10 luni, începe să gângurească (mici silabe precum „ba”, „bo”, „da”, „ma”). Reacționează la muzică și la anumite cuvinte cheie, cum ar fi prenumele său sau „mama”, „tata”, „lapte”, „jucărie”.
  • De la 10 la 15 luni începe să imite sunete, poate arăta obiecte familiare dacă îi cereți și poate spune câteva cuvinte.

De la 1 la 3 ani

  • De la 15 la 20 de luni, este capabil să înțeleagă sfaturi simple și să arate diferite părți ale corpului său. Are un vocabular compus din aproximativ 30 de cuvinte;
  • Are o mai bună concentrare atunci când îi citiți povestea preferată;
  • De la 20 la 24 luni, el poate urmări o emisiune televizată. Este atent la povești și poate lega 2 cuvinte. Este atent la conversații;
  • După 24 de luni, limbajul său ar trebui să progreseze notabil (mai mult de 1000 de cuvinte).

De la 3 la 5 ani

  • La 3 ani copilul este capabil să compună fraze simple și are un vocabular mai mare;
  • Are poveștile sale preferate, de care este foarte atașat;
  • De la 4 ani, începe să îi placă rimele și glumele și le repetă cu plăcere;
  • Îi plac poveștile lungi și poate chiar recita pe de rost anumite fragmente;
  • La 5 ani dorește să ia parte la conversații. Răspunde cu ușurință la anumite întrebări (numele său, orașul său, unde a fost în vacanță, etc.)

La naștere, în jur de 6 bebeluși din 1000 pot avea probleme auditive. Este foarte important să verificați dacă micuțul vostru suferă din această cauză. Dacă aveți îndoieli, consultați medicul vostru care vă poate îndruma spre un audiolog.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut