Întârzierea limbajului

Nu toți copiii vorbesc la aceeași vârstă. Dacă unii merg mai devreme și vorbesc mai târziu, alții, din contră, vorbesc mai devreme și merg mai greu. Nu trebuie făcute diferențieri și nici comparații între copii. Iată când ar trebui să ne îngrijoreze întârzierea limbajului la copii.

Fiecare copil se dezvoltă în propriul ritm. Dacă cel mic nu vorbește încă la fel de bine ca ceilalți copii de vârsta sa, acest lucru nu înseamnă neapărat că are vreo problemă.

Este normal ca micuții între 18 luni și 3 ani să nu se exprime mereu clar. Pe la 2 ani, copiii sunt înțeleși în jur de 50% din timp de către străini. Pe la 3 ani, sunt înțeleși în jur de 75%  și pe la 4 ani, sunt înțeleși în majoritatea timpului. Copiii învață să pronunțe corect toate sunetele până pe la vârsta de 5 ani.

Cu trecerea timpului, copiii devin mai ușor de înțeles și stăpânesc mai bine gramatica atunci când vorbesc. Totodată, semnele următoare pot indica faptul că dificultățile lor în achiziția limbajului necesită un ajutor profesional:

  • Pe la 12 luni, copilul nu face gesturi pentru a comunica. Spre exemplu, nu arată cu degetul un obiect, cu un scop stabilit, sau încă nu flutură din mâini pentru a spune „pa-pa!”.
  • Pe la 15 luni, nu înțelege multe sfaturi simple, de rutină, precum „Dă-mi șapca!”.
  • Pe la 18 luni, folosește puține cuvinte sau deloc (mai puțin de 10).
  • Pe la 2 ani, nu asociază două cuvinte (ca „Mama pleacă”).
  • Pe la 3 ani, nu face fraze scurte și simple sau amestecă mai multe sunete, altele decât „ch”, „j” și „r”. Spune, spre exemplu „Mănânc memene”, în loc de „Mănânc pepene”.
  • Pe la 4 ani, discursul său nu pare să corespundă cu cel al copiilor de vârsta sa, ci mai degrabă cu al copiilor mai mici.

Dacă remarcați aceste semne, nu le neglijați: pot releva dificultăți de limbaj sau probleme de auz. Consultați medicul pentru a vă putea îndruma spre un ortofonist sau un audiolog care să vă facă un consult.

Cauzele

Dacă cel mic are dificultăți de limbaj, acest lucru nu înseamnă că este mai puțin inteligent decât ceilalți copii de vârsta lui. Inteligența se măsoară în diferite moduri și un mare număr mare de factori legați de inteligență nu au niciun raport cu abilitățile privind limbajul.

În majoritatea cazurilor, nu se cunosc cauzele problemei. Acestea pot fi ereditare: astfel, problemele de limbaj sunt mai frecvente în unele familii. Unii copii au, pur și simplu, mai puțin talent pentru limbaj, așa cum alții au mai puțin talent pentru muzică sau pentru activitățile sportive. În alte cazuri, o problemă de auz (o pierdere auditivă permanentă sau, mai des, o pierdere auditivă legată de otită) stă la originea întârzierilor.

Mai rar, dificultățile de limbaj sunt legate de probleme mai globale, cum ar fi o problemă a spectrului autist sau o deficiență motrică cerebrală.

Vestea bună este că majoritatea întârzierilor în achiziția limbajului se pot trata cu succes, mai ales dacă cel mic este văzut devreme de către un ortofonist.

Cum să ajutați copilul să își dezvolte limbajul?

Este o idee bună să vorbiți copilului de fiecare dată când sunteți împreună pentru a-l încuraja să se exprime.

Fiți la dispoziția copilului. Așezați-vă la nivelul său astfel încât să îl priviți în ochi atunci când se exprimă. Fiți receptivi la fiecare încercare de a comunica (fiind înțeleasă și folosirea gesturilor).

Imitați-i gesturile, zgomotele sau sunetele: va vedea că ceea ce exprimă, interesează. Faceți voi înșivă multe zgomote (spre exemplu zgomote de animale, de mijloace de transport, etc.)

Spuneți în cuvinte gesturile și cuvintele copilului; încercați să ghiciți ceea ce încearcă să vă spună.

Faceți multe pauze pentru a-i lăsa timp copilului să înțeleagă ceea ce spuneți și, mai ales, pentru a-i lăsa ocazia să reacționeze; evitați cu orice preț monologurile.

În viața de zi cu zi, vorbiți despre ceea ce faceți și despre ceea ce face el și numiți tot ceea ce îl interesează. Încercați să fiți expresivi, să faceți multe gesturi și să vorbiți, jucându-vă cu tonul vocii.

Atunci când vă jucați cu el, lăsați-l să conducă jocul și numiți toate obiectele de care vă folosiți pentru a vă amuza împreună.

Puneți accent pe frazele și pe cuvintele importante, articulându-le clar și spunându-le puțin mai tare.

Încurajați copilul să vorbească, punându-i întrebări simple („Unde?” și „Cine?”) la care să răspundă printr-un simplu cuvânt.

Încurajați schimbul, cântând părți din cântecele sau povestind părți din povești pe care le cunoaște bine și cereți-i să completeze spusele voastre.

Priviți împreună cărți pentru copii. Arătați cu degetul elemente de pe pagină și numiți-le.

Chiar dacă este dificil, încercați să nu manifestați frustrare atunci când plânge sau se schimonosește pentru a se exprima, atribuiți mai degrabă cuvinte acestei tentative de comunicare.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut