Masa copilului – modă, educație, sănătate și bucurie

Zece alimente sănătoase pentru creier

Mâncarea s-a transformat într-o modă în ziua de azi. Dacă întâmplător ești martorul discuției dintre două mămici, care împing cărucioarele prin parc, în nouă cazuri din zece subiectul discuției este despre masa copilului.

Și dacă nu este vorba despre cât de greu le este să scape de kilogramele în plus, în mod sigur discută despre sofisticatele rețete simple pe care le-au mai inventat, citit, gătit pentru bebeluș sau copil.

Și da, sunt de acord că mâncarea este ceva important. Dacă ai o mașină nouă și îi pui benzină proastă, după o vreme va da semne de “oboseală” – probabil se va strica, te va mai lăsa în drum…. Dacă benzina e bună, atunci va merge ca unsă mult, mult timp.

Așa e și cu mâncare pentru organism – îi dai porcării, începe să te “lase”, îmbolnăvindu-se mai des, fiind mai puțin rezistent, mai obosit; îi dai “benzina” bună – o să zbârnâie!

Pe de altă parte, mâncarea este doar unul dintre ingredientele importante. Și nu trebuie să fie o modă, ci o necesitate. Și, mai e ceva… Orice tinde să devină o exagerare în oricare direcție, va face până la urmă rău – adică dacă îți ții copilul numai pe o dietă raw vegan sau dacă îi dai numai produse fast-food și dulciuri din comerț. Nu voi dezbate aici mai mult pe această temă, căci nu acesta e subiectul acestui articol. Dar cred că echilibrul contează foarte mult, pentru a face față lumii în care trăim.

E clar că startul în viață a unui copil e foarte important și în ceea ce privește mâncarea. Așa că e bine să ne asigurăm că prind gustul acelor alimente care le fac bine, mai ales atâta timp cât noi suntem cei care putem controla și decide asta pentru ei. Dar, fiți atenți și la ceea ce le place și cum le place. Și am să dau aici un exemplu, care mie mi s-a părut sugestiv. Obișnuită fiind să mănânc cu pâine omleta sau o mâncare cu sos, îi tot puneam și fiului meu în față pâine la astfel de feluri de mâncare. Dar, de fiecare dată, pâinea lui rămânea nemâncată. Pe de altă parte, când avea chef, îl vedeam că mănâncă câte o felie de pâine goală, fără să-și mai dorească altceva lângă. Și așa am realizat că, fără să-l învețe cineva, fără a știi nimic despre vreo dietă, el mânca disociat. Îi plăcea fiecare aliment simplu, fie că era vorba de brânză, pește, ou, carne sau vreun fel gătit. Așa le simțea gustul cel mai bine. În mine se dădea o luptă: cum să mănânci, de exemplu, omleta fără pâine? Mi se părea aberant! Da, era, în modul în care fusesem eu educată să mănânc. Dar tot eu mă chinuiam ca naiba să scap de kilogramele în plus! Fiul meu mânca corect, fără să-l fi învățat nimeni asta, de la mama natură… Deci, de ce să stric eu asta?

Cea mai multă muncă de lămurire a trebuit, evident, să o duc cu bunicii… să-l lase în pace să mănânce așa cum vrea și cât vrea (nu tot din farfurie!).

În afară de asta, evident că m-am documentat, atunci când el era mic, care sunt cele mai bune alimente pentru copii, pentru creierul și organismul lor aflat în creștere și iată ce am găsit:

  1. Peștele, precum somonul și tonul – au acizi grași omega 3 esențiali pentru dezvoltarea și funcționarea creierului. De asemenea sunt foarte bune pentru memorie.
  2. Ouăle – sunt o sursă excelentă de proteine, iar gălbenușul are o mare cantitate de colină, o substanță care îmbunătățește memoria.
  3. Bananele – una pe zi asigură cantitatea de glucoză necesară creierului.
  4. Fructele roșii – gen căpșuni, zmeură, mure – au o mare cantitate de vitamina C și conțin antioxidanți care îmbunătățesc memoria și coordonarea motorie.
  5. Cerealele integrale, în special cele din ovăz – sunt bogate în vitamine și magneziu, sunt un combustibil foarte bun pentru creier.
  6. Legumele – fiecare dintre ele conțin vitamine excelente pentru întregul organism și sunt surse de antioxidanți ce asigură funcționarea optimă a celulelor nervoase.
  7. Iaurtul – are probiotice ce susțin sistemul digestiv, dar și vitaminele B care duc la buna funcționare a sistemului nervos.
  8. Avocado – are foarte multă vitamina E, protejând țesuturile grase ale creierului împotriva îmbătrânirii.
  9. Nuci, alune – aceleași proprietăți ca și avocado.
  10. Carnea slabă de vită – fierul e una din mineralele esențiale pentru energie și concentrare.

Organismul știe exact ce să ne ceară și cât să ne ceară și dacă noi nu-i stricăm acest echilibru, ne va fi bine. Fiți atenți la cerințele copilului dumneavoastră, nu-l forțați să mănânce mai mult decât are nevoie (pentru cazurile extreme trebuie evident să vorbiți cu un medic), încercați să-i oferiți din toate alimentele bune pentru el, lăsați-l să se obișnuiască cu ele și să se bucure de ceea ce mănâncă… și să facă câtă mizerie vrea în jur! (cât e mic) Cu cât masa e și un prilej de distracție, cu atât mai fericit va fi să mănânce ceea ce îi dați! Poftă bună!

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut