Aportul de fier în alimentația bebelușului

Auzim mereu despre lipsa de fier la bebeluși. Cum se manifestă aceasta și cum putem asigura aportul de fier în alimentația bebelușului, vom descoperi împreună.

Fierul intră în compoziția globulelor roșii. Acesta permite transportul oxigenului spre toate părțile corpului copilului și contribuie la buna funcționare a celulelor din organism. Fierul joacă, de asemenea, un rol important în creșterea și dezvoltarea creierului copilului.

Nevoia de fier diferă în funcție de vârstă și de alimentație:

  • De la 7 la 12 luni: 11 mg.
  • De la 1 la 3 ani: 7 mg.
  • De la 4 la 8 ani: 10 mg.

Nevoia de fier este de 1,8 ori mai crescută la persoanele vegetariene.

Carența de fier

Carența de fier este o problemă de nutriție foarte răspândită în rândul copiilor. Ea poate duce la o anemie din cauza deficitului de fier. Această poblemă poate încetini dezvoltarea intelectuală a copilului și să-i slăbească sistemul imunitar. Atunci când bebelușul are lipsă de fier, este mai puțin activ și se dezvoltă mai greu. Mai pot prezenta următoarele semne:

  • Nu iau bine în greutate;
  • Sunt palizi la față;
  • Le lipsește apetitul;
  • Sunt iritabili (supărăcioși, dificili);
  • Le lipsește energia și obosesc ușor;
  • Le este mereu frig.

Carența de fier poate afecta performanțele școlare ale copiilor mai mari. De fapt, dacă aceștia au lipsă de fier, se pot simți obosiți și pot avea dificultăți de concentrare. Este important să prevenim anemia prin oferirea de alimente bogate în fier copilului.

Cele mai bune surse de fier

Există două forme de fier: fierul hemic și fierul non-hemic.

Fierul hemic este ușor de absorbit de corpul copilului vostru. Acest tip de fier se găsește în special în fibrele musculare animale, sau altfel spus, în carne și în pește. În general, cu cât carnea este mai roșie, cu atât este mai bogată în fier.

Fierul non-hemic este mai puțin ușor absorbit de corp decât cel hemic.

Surse de fier hemic :

Surse de fier non-hemic :
Carne de vită

Carne de miel

Carne de porc

Carne de vițel

Măruntaie (ficat, inimă, rinichi, etc.)

Carne de curcan și de pui (carnea de culoare închisă este cea mai bogată)

Pește și fructe de mare

Cereale pentru micul dejun (îmbogățite în fier).

Paste alimentare, orez, fâină de porumb, făină de grâu și alte produse cerealiere (făcute din făină din grâu integral sau îmbogățite)

Leguminoase (linte, boabe de mazăre)

Nuci și semințe (de evitat din cauza riscului de sufocare)

Legume verzi cu frunze întunecate

Ouă

Suplimente alimentare?

Singurii copii cărora le sunt indicate suplimentele sunt bebelușii de 1 an sau mai puțin, cei născuți prematur. Informați-vă de acest lucru la pediatrul vostru. Bebelușii născuți la termen se nasc cu o rezervă de fier. Laptele matern sau preparatele pentru hrana acestuia îmbogățite în fier le furnizează acestora aportul necesar de fier, însă aceste rezerve se termină în jurul vârstei de 4-6 luni. Din acest motiv Societatea de Sănătate Canadiană recomandă introducerea cărnii, a brânzei tofu și a altor substituți începând cu vârsta de 6 luni.

Cum putem asigura un aport suficient de fier?

Iată câteva trucuri pentru a asigura un aport adecvat de fier și de a-i facilita absorbția de către copilul vostru:

  • Oferiți-i micuțului vostru o alimentație variată, echilibrată și conform recomandărilor Ghidului alimentar canadian cu privire la alimentația sănătoasă;
  • Odată cu introducerea alimentelor complementare de la vârsta de 6 luni, începeți cu alimentele bogate în fier: cereale pentru bebeluși îmbogățite cu fier, carne și substituți ai acesteia;
  • Oferiți-i alimente bogate în fier de cel puțin 2 ori pe zi și diversificați sursele. Asigurați-vă că îi dați regulat alimente bogate în fier hemic, întrucât acesta este mai bine absorbit de corp decât cel non-hemic;
  • Atunci când masa acestuia nu conține nici carne, nici pește, includeți-i o sursă de vitamina C, care va ajuta la creșterea absorbției fierului non-hemic. Iată câteva fructe și legume care conțin vitamina C: piper, roșii, napi, conopidă, brocoli, varză de Bruxelles, grapefruit, clementine, mandarine, căpșune, zmeură, kiwi, pepene galben și mango.
  • În rețetele de brioșe, de biscuiți sau de clătite, înlocuiți o parte din făină cu aceeași măsură de cereale pentru bebeluși îmbogățite cu fier;
  • Evitați excesul de produse lactate la copil. Produsele lactate conțin calciu, acesta diminuând absorbția de fier. Este recomandat ca micuțul vostru să nu consume mai mult de 750 ml de lapte de vacă pe zi. În plus, este indicat ca acesta să aibă minim 9-12 luni pentru a mânca în fecare zi alimente bogate în fier și vitamina C, înainte de a-i oferi lapte de vacă;

Fierul joacă numeroase roluri de o foarte mare importanță în creșterea și dezvoltarea copilului vostru. Este foarte important ca alimentația acestuia să conțină suficient fier pentru a-i acoperi nevoile și pentru a evita o carență.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut