Capricii alimentare

Capricii alimentare

Pentru părinți ora mesei este cu adevărat o corvoadă. Cel mic pare să nu înghită nici măcar o linguriță din ceea ce mama a gătit cu atâta plăcere. Cum putem trece peste aceste capricii alimentare și cum le deosebim de alte probleme ale copilului, vom descoperi în cele ce urmează!

Copilul nu mai vrea să mănânce mâncarea favorită, preferă să se joace decât să mănânce sau refuză să guste legumele verzi. Vă îngrijorați de apetitul său sau îi negociați capriciile, deoarece știți că sănătatea depinde, printre altele, de alimentele pe care le consumă. Mai ales, atunci când numeroase dintre aceste capricii nu sunt decât comportamente alimentare care fac parte din dezvoltarea normală a unui copil. Este normal ca unui copil să nu îi placă totul de la prima încercare și ca apetitul său să varieze.

Prima greșeală: „Copilul meu nu mănâncă nimic, este un capriciu!”

Țineți cont de ritmul său de creștere!

Fiecare copil are nevoi adaptate metabolismului, înălțimii, greutății lui. Mulțumiți-vă să îi oferiți alimente variate și de calitate, lăsând copilul să le descopere în ritmul său. Copilul va căuta tot ceea ce are nevoie respectându-și poftele și apetitul. În acest fel, își va dezvolta gusturile și obiceiurile alimentare de manieră armonioasă.

În primul său an de viață, un bebeluș își triplează greutatea și își dublează înălțimea. În cel de-al doilea an, creșterea sa încetinește și copilul își pierde din apetit. Nu vă îngrijorați dacă copilul va mânca mai puțin, este cât se poate de normal. Amintiți-vă că cei mici își respectă foamea instinctiv.

Copilul știe când îi este foame. Dacă mănâncă puțin sau mănâncă alimente cu slab aport energetic la o masă, va mânca mai mult sau va alege alimente cu un aport mai mare de energie la masa următoare, dacă corpul i-o va cere. Provocarea pentru voi este să aveți încredere în semnalele de sațietate ale copilului. Lăsați-l să și le asculte și nu vă îngrijorați atunci când spune că nu îi este foame.

Acceptați-i dorința de afirmare!

Este normal ca un copil să ezite să mănânce sau chiar să guste anumite alimente.

Pentru micul copil, a mânca este o activitate la fel ca multe altele. Pe la 2 sau 3 ani, acesta preferă să învețe să se cațere, să sară, să vorbească, să cânte, să devină autonom…

De asemenea, cum îi este puțin foame, copilul își poate permite să folosească mâncarea pentru a-și exprima dorința de autonomie. Refuzul alimentelor îi dă o nouă putere. Este foarte important să respectați alegerile alimentare ale copilului. Îl ajutați astfel să își dezvolte capacitățile de a lua decizii. Un copil care nu are posibilitatea de a refuza alimentele riscă să dezvolte o relație nefericită cu mâncarea.

Greșeala a doua: „Voi insita, căci este pentru binele lui.”

Respectați-i întotdeauna apetitul!

Care sunt alimentele de care copilul are cea mai mare nevoie?

Nu forțați copilul să mănănce. Nu vă îngrijorați: copiii nu se privează niciodată de energia de care au nevoie pentru a se juca și a învăța. Cu cât vă veți manifesta îngrijorarea și exigențele, cu atât copilul va opune rezistență. Mai mult, acesta riscă să dezvolte o relație proastă cu mâncarea. Copilul va mânca mult pentru a vă face pe plac și să obțină afecțiunea voastră, sau va refuza să mănânce dacă va simți prea multă presiune sau se va simți neapreciat.

Din aceleași motive, desertul nu ar trebui să fie obiect de șantaj (ex: „Vei avea desert când vei termina de mâncat tot ceea ce e pe farfurie!”). Desertul nu este o recompensă în sine, acesta face parte din meniu. Dacă copilul nu are poftă de paste, poate primi desertul cuvenit, fără a fi penalizat. Desertul contribuie la acoperirea nevoilor sale, fiind de preferat un aliment hrănitor: un fruct, un iaurt natur, o prăjiturică făcută în casă, etc. Deserturile foarte zaharate au și ele locul lor ocazional.

Copiii de 2 ani și de 3 ani trebuie să mănânce, într-o zi: 4 porții de fructe și legume, 3 porții de produse cerealiere, 2 porții de lapte și substituți și o singură porție de carne sau echivalenți ai acesteia.

Apoi, de la 4 la 8 ani, aceste porții trec la: 5 porții de fructe și legume, 4 porții de produse cerealiere, 2 porții de lapte și substituți și o singură porție de carne sau echivalenți.

Greșeala a treia: „În cel mai rău caz, îi dau ceea ce cere, numai să mănânce.”

Optați mereu pentru calitate!

Dacă micuțele porții pe care le mănâncă copilul vă îngrijorează, concentrați-vă asupra calității și a diversității alimentelor, decât asupra cantității acesteia. Lăsați copilul să mănânce doar puțin. Lipsa lui de apetit, cel mai adesea, este pasageră. Încet-încet va începe să guste alimente și va descoperi ceea ce îi place.

Respinge tot ceea ce este nou? Este normal! Neofobia alimentară face parte din dezvoltarea normală a cel puțin ¾ dintre copii. Cu cât micuții sunt expuși la diferite alimente, cu atât vor învăța să le cunoască și să le aprecieze. Nu îi oferiți copilului o masă special preparată pentru el, diferită de cea gătită pentru familie. Cu cât veți ceda exigențelor sale, cu atât se va arăta mai dificil și vor scădea șansele de a-i lărgi repertoriul alimentar. Știind că vă păstrați pe poziție în ceea ce privește meniurile sale, se va liniști.

Creșterea apetitului

Pentru a vă asigura că celui mic îi este foame la prânz, micșorați micul dejun și oferiți-i-l cu cel puțin 2 ore înainte sau după masă. Unii părinți cred că cel mic nu mănâncă deloc. După ce au calculat tot ceea ce micuțul a înghițit pe durata unei zile, și-au dat seama că cel mic a mâncat tot ceea ce avea nevoie în afara orelor de masă.

Pentru a evita ca cel mic să își umple stomacul cu lichide înainte de a mânca, oferiți-i un păhărel de apă sau de lapte odată ce a început masa. Evitați totodată să îi dați suc în același timp cu mâncarea. Un pahar de suc (chiar natural) îi furnizează echivalentul a 6 pliculețe de zahăr și tot atâtea caloriii cât o băutură gazoasă. Este așadar un adevărat inhibator de apetit.

Puteți încerca să schimbați orele meselor. Copilul poate fi foarte obosit ca să mănânce la 18:15. Încercați să îi dați masa la 17:45, spre exemplu. În acest fel își va găsi apetitul.

Ameliorați ușor alimentația copilului prin înlocuirea:

  • Sucului de fructe printr-un fruct, care conține toate fibrele și tot atâtea vitamine;
  • Cel puțin jumătate din cerealele „albe” (pâine, paste, orez, făină, etc) prin echivalentul lor „brun”, adică de grâne integrale.
  • Alimentelor transformate din comerț de mese făcute acasă.
  • Ocazional, carnea poate fi înlocuită cu pește, cu leguminoase, tofu sau ouă.

 

[shareaholic app="share_buttons" id="26044356"]

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut