Consumul de gutui și beneficiile sale

Consumul de gutui și beneficiile sale

Nativ din zona euroasiatică, inclusiv Uzbekistan, Turcia, Armenia, Ungaria sau Macedonia, gutuiul este un arbore relativ mic (denumire științifică: Cydonia oblonga), care face fructe de sezon, de culoare galben-auriu, acestea fiind asemănătoare cu perele, atât la formă, cât și la consistență. La noi, consumul de gutui este destul de des întâlnit, aceste fructe putând fi consumate atât crude, cât și în dulcețuri sau alte preparate.

E adevărat că mulți dintre noi evităm să consumăm gutui crude din cauza texturii înecăcioase, însă trebuie să avem în vedere că aceasta reprezintă varianta de consum în care gutuile ne frunizează cele mai multe benefcii. Coaja și fructul sunt cele care conțin numeroase substanșe nutritive, incluzând vitamine, minerale, compuși fenolici, antioxidanți și fibre dietetice.

Ce nutrienți conțin gutuile

Gutuile reprezintă o sursă bogată de vitamina C, zinc, potasiu, cupru, fier și fibre dietetice. De asemenea, gutuile conțin anumiți compuși organici cum ar fi catechină, epicatechină, limonene și diverse tipuri de fitonutrienți, toate contribuind la beneficiile pe care consumul de gutui le are asupra sănătății.

Ce beneficii are consumul de gutui

  • Previne apariția cancerului

Cancerul este o boală destul de des discutată în istoria recentă, astfel că orice poate contribui la prevenirea apariției acesteia, devine destul de popular. Nivelul ridicat de antioxidanți, inclusiv compușii fenolici și fitonutrienții din gutui sunt foarte eficienți în neutralizarea sau eliminarea radicalilor liberi din organism. Radicalii liberi sunt produsele secundare periculoase ale metabolismului celular, care pot determina mutații ale celulelor sănătoase sau chiar moartea acestora. Componentele antioxidante găsite în gutui au fost direct legate de reducerea șanselor de a dezvolta diferite tipuri de cancer.

  • Stimulează pierderea în greutate

Una dintre cele mai bune modalități de a vă menține greutatea în intervale optime și de a avea un metabolism rapid care să vă mențină sistemul în stare optimă de funcționare, este îmbunătățirea digestiei. Gutuile sunt o sursă semnificativă de fibre dietetice, ceea ce înseamnă că sistemul gastro-intestinal funcționează mai eficient și regulat.

  • Tratează tulburările gastro-intestinale

Dincolo de funcționarea optimă a tractului digestiv, fibrele dietetice pot contribui și la prevenirea unor afecțiuni gastro-intestinale, cum ar fi bolile inflamatorii ale intestinului, diferite tipuri de cancer sau diverticulită. Catechina și epicatechina conținute în fibră se vor asocia cu anumite toxine care cauzează cancer, care se găsesc în colon, protejând astfel membrana mucoasă a acestui sistem important de organe.

  • Are rol în îngrijirea pielii

Nivelul ridicat de antioxidanți și vitamine găsite în gutui sunt foarte benefice pentru menținerea mai tânără și sănătoasă a pielii. Antioxidanții elimină daunele pe care radicalii liberi le provoacă celulelor pielii, reducând astfel apariția ridurilor, eliminând petele și ajutând la apărarea pielii împotriva efectelor radiațiilor UV.

  • Reglează tensiunea arterială

Potasiul este unul dintre cele mai importante minerale din corpul uman, fiind esențial pentru menținerea tensiunii arteriale și facilitarea transferului eficient de lichide în celulele corpului. În ceea ce privește tensiunea arterială, potasiul determină relaxarea vaselor de sânge și a arterelor, reducând astfel tensiunea sistemului cardiovascular.

  • Gutuile reprezintă un remediu excelent și pentru diferite tipuri de alergii.

Atunci când este aplicat ca un unguent pe piele, poate ameliora dermatita atopică și alte afecțiuni similare ale pielii. Nivelurile ridicate de vitamina C ajută de asemenea la controlul inflamației și îmbunătățesc sănătatea și aspectul pielii.

  • Contribuie la creșterea imunității

Spre exemplu, vitamina C stimulează sistemul imunitar să crească producția de celule albe din sânge, acestea reprezentând prima linie de apărare împotriva agenților patogeni, a virușilor și a bacteriilor din organism.

  • Stimulează circulația sângelui, contribuind la sănătatea părului

Conținutul bogat de minerale al gutuilor (fier, cupru și zinc), împreună cu diverse alte oligoelemente, sunt necesare pentru producerea celulelor roșii din sânge. Atunci când producția de celule roșii din sânge este mare, circulația este stimulată, ceea ce înseamnă că oxigenul este transportat pe tot corpul. Acest lucru determină creșterea fluxului de sânge la nivelul pielii și scalpului, stimulând creșterea și sănătatea foliculului pilos.

Recomandări privind selecția și depozitarea gutuilor

Optați pentru fructele ferme, fără pete maro. De asemenea, aveți în vedere că, pe măsură ce se coc, puful de pe gutui se desprinde.

Privind modul de conservare, gutuile pot fi păstrate la temperatura camerei, până la o săptămână, iar la frigider, până la 3 săptămâni.

Precauții: până acum, nu s-au constatat efecte negative ale consumului de gutui, însă trebuie să aveți în vedere că semințele acestor fructe conține urme de cianură, astfel că un consum mai mare de câteva semințe ar putea fi supărător.

[shareaholic app="share_buttons" id="26044356"]

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut