Modelarea unui comportament pozitiv privind alimentația, în rândul copiilor

Modelarea unui comportament pozitiv privind alimentația, încă din copilărie, poate să determine deprinderea unor obiceiuri sănătoase, pe viață. Dezvoltarea unei relații pozitive cu alimentele, precum și o abordare echilibrată a alimentației, pot conduce la rezultate mai bune în domeniul sănătății pe termen lung.

Obezitatea reprezintă principalul rezultat al unor comportamente alimentare nesănătoase, în rândul copiilor. Iată ce presupun aceste comportamente:

  • Consum mai mare decât cel recomandat de alimente „ocazionale” sau „extra” cu conținut ridicat de grăsimi, zahăr și sare, în special cartofi prăjiți, băuturi răcoritoare, sucuri de fructe cu conținut adăugat de zahăr, înghețată, siropuri, plăcinte de carne și margarină.
  • Consum mai mic decât cel recomandat de fructe și legume.
  • Mai multe alimente consumate în afara casei (de exemplu, junk food).
  • Luarea mesei în fața ecranului.
  • Creșterea timpului petrecut în fața ecranelor (iPad, TV, calculatoare).
  • Scăderea timpului acordat jocurilor în aer liber sau altor activități care presupun mișcare.

Cum pot interveni părinții?

Părinții își subestimează adesea rolul pe care îl au în dezvoltarea obiceiurilor alimentare sănătoase ale propriilor copii. Vorbind pozitiv copilului tău despre alimentația sănătoasă și fiind chiar tu un model pentru consumul echilibrat, este primul pas în a ajuta copiii să dezvolte o relație sănătoasă cu alimentele. Și rețineți că acțiunile vorbesc mai tare decât cuvintele! Copiii urmăresc, ascultă și învață prin observație și apoi pun în practică ceea ce văd. Oferă-i copilului o lecție pe viață, prin a fi un model pozitiv și prin a crea obiceiuri sănătoase încă de la început.

Iată câteva recomandări!

  • Bucurați-vă de orice aliment cu moderație!
  • Gătiți mesele acasă și încercați să încurajați copiii să vă ajute. Implicați-vă și copiii în planificarea meniurilor și în cumpărături.
  • Învățați copiii despre rolul alimentelor și al nutrienților pe care acestea le conțin. De exemplu, „acest pahar de lapte delicios conține calciu – ajută oasele și dinții să rămână puternici”.
  • Asigurați-vă că dieta copilului este echilibrată și conține o varietate de alimente din toate cele cinci grupuri de alimente: legume, fructe, cereale, carne și lactate.
  • Încurajați-i pe copii să mănânce zilnic un mic dejun nutritiv, folosind alimente din cele cinci grupuri.
  • Încurajați consumul de apă în defavoarea băuturilor acidulate sau bogate în zahăr!
  • Evitați limbajul negativ în cazul alimentelor mai puțin sănătoase, cum ar fi „rău” sau „„îngrășare”. Nu tipul de alimente cauzează cel mai grav efect, ci cantitatea și frecvența cu care este consumat acel aliment. În schimb, clasați aceste alimente ca alimente „ocazionale” sau „extra” și mențineți dimensiunile porțiilor mici.
  • Plasați o limită a numărului de alimente „ocazionale” sau „extra” consumate în fiecare săptămână. Aceste alimente nu ar trebui să fie consumate zilnic. Asigurați-vă că întreaga familie se supune acestei reguli. Mai mult, este recomandat să aveți la dispoziție și alte gustări mai nutritive.
  • Umpleți frigiderul și cămara cu o varietate de alimente sănătoase, care sunt ușor accesibile copiilor, cum ar fi fructele întregi, biscuiții din cereale integrale, iaurt cu conținut redus de grăsimi sau sticksuri de legume, gata tăiate.
  • Descurajați consumul în fața televizorului sau a computerului, deoarece acest lucru cel mai adesea preuspune reducerea acordării de atenție indicelui de foame și poate duce la un consum mult mai mare de calorii.
  • Pe cât este posibil, mâncați împreună la masă și opriți televizorul, chiar dacă întreaga familie nu este prezentă.
  • Copiii încep să-și formeze preferințele alimentare de la o vârstă fragedă, așa că este recomandat să oferi copilului alimente cât mai variate. Este posibil să fie nevoie de mai multe încercări până ca un copil să accepte un aliment nou, însă nu renunțați.
  • Oferiți cantități mici și încercați să o faceți într-un mod cât mai atractiv.
  • Evitați să acordați alimente ca mită sau recompensă sau să interziceți diferite alimente sub formă de pedeapsă!

Nu uita de activitatea fizică!

A fi activ fizic este o parte importantă a unui stil de viață sănătos. Iată câteva sfaturi pentru a vă familiariza familia cu acest lucru:

  • Limitați timpul petrecut de copii în fața tuturor ecranelor la maxim 2 ore/zi.
  • Introduceți jocurile în aer liber în programul zilnic al copiilor!
  • Fii chiar tu un model privind mișcarea fizică și propune activități de mișcare cu toată familia: mersul cu bicicleta, cu rolele, fotbal, tenis, etc.
  • Creșteți numărul activităților adiacente care presupun mișcare. Spre exemplu, mersul pe jos sau cu bicicleta până la școală, dacă este posibil; urcarea scărilor în loc de luatul liftului, etc.
  • Optați pentru cadouri care invită copiii să facă mișcare: zmee, palete de tenis, mingi, etc.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut