Studiu: Laptele de soia, cel mai nutritiv lapte pe bază de plante

Un nou studiu realizat de Universitatea McGill din Montreal, Quebec, Canada analizează cele patru tipuri de lapte de origine vegetală din întreaga lume – laptele de migdale, laptele de soia, laptele de orez și laptele de nucă de cocos – comparând valorile lor nutriționale cu cele ale laptelui de vacă. În urma acestui experiment, laptele de soia a ieșit câștigător.

Cercetătorii au comparat versiunile neîndulcite ale diferitelor tipuri de lapte vegetal, iar rezultatele de mai jos provin de la o porție de 240 ml.

Laptele de soia – profilul nutrițional cel mai echilibrat

Laptele de soia este consumat la scară largă pentru beneficiile sale asupra sănătății, asociate cu proprietăți anticancerigene ale fitonutrienților prezenți în lapte, cunoscuți sub denumirea de izoflavone.

Acesta reprezintă un substitut al laptelui de vacă de 4 decenii. Totuși, acesta are și unele minusuri, cum ar fi aroma sa și „anti-nutrienții” (substanțe care reduc aportul de nutrienți și digestia).

Laptele de orez – gust dulceag și relativ puțin nutritiv

Fără lactoză, acesta poate reprezenta o alternativă pentru pacienții cu probleme alergice cauzate de soia și migdale.

Alt minus, în afară de numărul mare de carbohidrați, este faptul că consumul de lapte de orez, fără îngrijirea adecvată, poate duce la malnutriție în special la sugari.

Laptele de nucă de cocos – fără proteine și cu puține calorii, însă majoritatea dintre acestea sunt grăsimi

Acest tip de lapte este utilizat la scară largă în Asia și America de Sud.

Consumul poate ajuta la reducerea nivelului de lipoproteine nocive cu densitate scăzută (colesterolul rău), care sunt asociate bolilor cardiovasculare.

Valorile nutritive sunt reduse atunci când laptele este depozitat mai mult de 2 luni.

Laptele de migdale – consumul acestuia presupune și consumul unor alimente complementare, care să furnizeze substanțele nutritive esențiale

Migdalele au un conținut ridicat de acizi grași mononesaturați care sunt considerați utili în ceea ce privește pierderea în greutate și gestionarea greutății. Acești acizi contribuie, de asemenea, la reducerea colesterolului rău.

Laptele de vacă – avantaje și dezavantaje

Un aliment complet, sănătos, care oferă toate substanțele nutritive importante cum ar fi grăsimi, carbohidrați și proteine.

Are efecte benefice antimicrobiene (spre exemplu, există studii care arată că, în cazul sugarilor, consumul de lapte de vacă a redus considerabil riscul febrei și al infecțiilor respiratorii).

Totuși, prezența diferiților agenți patogeni ca Salmonella și Escherichia coli, în lapte, a fost asociată cu focare de boli din întreaga lume.

Alergia la laptele de vacă și intoleranța la lactoză

Reprezintă una dintre cele mai frecvente alergii la sugari și copii, care afectează 2,2-3,5% dintre copii (un procent mai mare decât cei care sunt afectați de alergiile la arahide și nuci).

Intoleranța la lactoză, din cauza absenței sau deficienței enzimei lactază în tractul digestiv, afectează undeva între 15-75% dintre adulți, în funcție de rasă, obiceiurile alimentare și sănătatea intestinului.

Unele studii au sugerat că 80% dintre persoanele de origine africană și 100% din cele de origine asiatică și indigenă americană sunt intolerante la lactoză.

Cercetătorii consideră că mai multe studii sunt necesare, pentru a înțelege efectele diferitelor metode noi și convenționale de prelucrare asupra profilului nutrițional, aroma și textura acestor variante alternative de lapte vegetal.

 

Sursa: ScienceDaily

 

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut

KidsOut