Obiceiurile de alimentație în rândul adolescenților

Este normal ca obiceiurile de alimentație ale adolescenților să se schimbe. Aceasta reprezintă o perioadă de creștere și dezvoltare, astfel că nu ar fi nimic ciudat ca adolescenții să înceapă să mănânce mai mult.

Totodată, deși este o perioadă în care organismul solicită mai multă energie și substanțe nutritive, nu este exclus ca în adolescență, copiii să înceapă să-și modifice obiceiurile de alimentație, nu doar cantitativ, ci și calitativ. Astfel, este foarte probabil ca adolescenții să consume mai puține fructe și legume, înlocuindu-le în schimb cu alimente bogate în grăsimi și zaharuri nesănătoase.

Cauzele pentru o astfel de alegere pot varia. Spre exemplu, prietenii copilului optează pentru gustări nesănătoase sau junk food.  O altă explicație ar fi că, la această vârstă, copilul dispune de bani de buzunar, alegând, de ce nu, să îi cheltuiască pe preparate alimentare nesănătoase. Sau poate, pur și simplu, dorește să testeze valorile familiei privind alimentația.

Cum să îți ajuți copilul să aibă o alimentație mai sănătoasă, în adolescență

Așa cum este valabil într-o mulțime de cazuri, oferirea unui exemplu pozitiv poate consolida obiceiurile sănătoase de alimentație ale copilului.

Tot ce trebuie să faci este să-i arăți copilului cât de importantă este alimentația sănătoasă pentru tine. Și există o mulțime de variante prin care să-i demonstrezi asta. Spre exemplu: niciodată nu săriți peste micul dejun sau, chiar dacă luați masa în oraș sau la job, întotdeauna să faceți alegeri sănătoase privind alimentația.

Cina în familie reprezintă de asemenea o bună metodă prin care copilul poate să mai învețe câte ceva despre alimentația sănătoasă. Totodată, este o ocazie perfectă să vă puneți la curent reciproc despre cum a fost ziua fiecăruia.

Nu ezita să creezi un mediu sănătos privind alimentația. Uite câteva metode prin care poți reuși acest lucru:

  • Cere ajutorul copiilor în planificarea meselor și în cumpărea produselor necesare preparării meselor.
  • Oferă-i copilului libertatea, ba chiar încurajează-l să-și asume responsabilitatea pentru planificarea și pregătirea unei mese sănătoase pe săptămână. Învățând să prepare mese simple, cresc șansele să opteze pentru o alimentație sănătoasă pe viitor. Totodată, simțind că are ceva de spus în organizarea meniului, vor fi șanse mai mari să mănânce.
  • Limitează tentațiile alimentare nesănătoase din casă și asigură-te că există acces rapid la gustările sănătoase. Spre exemplu, pune un bol de fructe la vedere sau păstrează un bol cu legume tocate în frigider.

O altă metodă prin care un adolescent să opteze pentru o alimentație sănătoasă, este să cunoască beneficiile acesteia. Astfel, nu ezita să îi explici cum alimentația este definitorie pentru concentrare, performanțele școlare și sportive și pentru bunăstare. Ideea e că există șanse mai mari să țină cont de sfaturile tale, dacă îi subliniezi beneficiile unei alimentații sănătoase, în loc să accentuezi riscurile unei alimentații nesănătoase.

De asemenea este important ca un adolescent să știe că e recomandat să mănânci când ți-e foame și să te oprești când te saturi. Astfel, nu trebuie să mâncăm de plictiseală, de oboseală sau din simpla plăcere.

Ce riscuri presupune alimentația nesănătoasă la adolescenți

Mâncatul în exces sau prea puțin, ori mâncatul restricționat pot afecta sănătatea adolescenților.

Dacă mâncatul în exces, nesănătos și dezordonat poate cauza supraponderalitate și ulterior obezitate, și mâncatul prea puțin are efecte negative. Dieta severă poate duce la probleme de sănătate și alte probleme cum ar fi oboseala, lipsa de concentrare sau pierderea masei musculare și a densității osoase.

În unele cazuri, dieta poate determina apariția tulburărilor de alimentație cum ar fi anorexia și bulimia. Printre semnele și simptomele unei tulburări de alimentație se numără dieta constantă sau repetată, practicarea de sport în exces, evitarea alimentelor, cântărirea repetată și stările de amețeală. Dacă ești îngrijorat de faptul că adolescentul tău ar putea fi expus riscului de tulburări de alimentație, consultă cât mai repede un specialist.

De asemenea, o alimentație restrictivă, fără sfatul nutriționistului, poate cauza unele probleme. Evitarea consumului anumitor alimente crește riscul ca organismul să nu asimileze doza necesară de vitamine și minerale, crescând riscul apariției unor afecțiuni.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut