Rolul vitaminelor și mineralelor în dezvoltarea copiilor

Vitaminele și mineralele joacă un rol important în creșterea copiilor, contribuind la buna dezvoltare a oaselor și mușchilor și ajutând organsimul să lupte împotriva infecțiilor. De asemenea, este bine de ținut minte că deficiența de vitamine și minerale poate provoca probleme serioase. În cele ce urmează vom descoperi punctual care este rolul vitaminelor și mineralelor în dezvoltarea copiilor.

Cea mai bună metodă prin care să ne asigurăm că cei mici își iau doza necesară de vitamine și minerale, este să le oferim acestora o alimentație sănătoasă și echilibrată. Printre vitaminele și mineralele esențiale creșterii și dezvoltării armonioase a copiilor se numără vitaminele A, B, C, D și E și minerale ca zinc, calciu, iod sau fier.

Vă invităm să descoperiți ce rol au în organism principalele vitamine și minerale, precum și sursele alimentare din care le puteți procura!

Rolul vitaminelor în dezvoltarea copiilor

  • Vitamina A – joacă un rol important în menținerea sănătoasă a vederii. Mai mult, aceasta contribuie și la întărirea sistemului imunitar, ajutând organismul să combată infecțiile.

Surse bogate de vitamina A sunt următoarele alimente: ficat, carne, lapte și ouă, legume și fructe portocalii (morcovi, cartofi dulci, pepene galben), legume cu frunze verzi (spanac, varza Kale).

  • Vitaminele B – există mai multe tipuri de vitamine B: B1 (tiamină), B2 (riboflavină), B6 (piridoxină), B12 (cobalamină), niacină, acid folic, biotină și acid pantotenic. Grupul de vitamine B joacă un rol important în activitatea metabolică. Acest lucru înseamnă că ele ajută la producerea energiei și la eliberarea sa, atunci când corpul are nevoie. Totodată, vitaminele B contribuie la producerea celulelor roșii din sânge, care transportă oxigen în tot corpul. Rolul acestora este foarte important, întrucât fiecare parte din organism are nevoie de oxigen pentru a funcționa corespunzător.

Surse alimentare de vitamine B: cereale integrale (ovăz, grâu), pește și fructe de mare, carne de pasăre, ouă, produse lactate (lapte, iaurt), legume cu frunze verzi, fasole și mazăre.

  • Vitamina C – este importantă pentru menținerea sănătoasă a țesuturilor corporale, precum gingii, oase și vase de sânge. Vitamina C (sau acidul ascorbic) este utilă de asemenea și în vindecarea unor răni sau tăieturi. Și asta nu e tot! Această vitamină construiește colagenul, ajută organismul în lupta împotriva infecțiilor și facilitează absorbția fierului din alimente.

Surse alimentare bogate în vitamina C: citrice (portocale, lămâi); pepene galben, căpșuni, kiwi, roșii, brocoli, varză, ardei roșii dulci.

  • Vitamina D – recomandată pentru a avea oase puternice, întrucât ușurează absorbția calciului în organism. Totodată, aceasta ne ajută să avem dinți sănătoși și puternici. Vitamina D este produsă de piele atunci când ne expunem la soare, însă aceasta poate fi luată și din unele alimente.

Alimente bogate în vitamina D: pește, gălbenușuri de ou, ficat, lapte și cereale fortificate cu vitamina D.

  • Vitamina E – stimulează sistemul imunitar și contribuie la dezvoltarea sănătoasă a pielii și ochilor.

Surse alimentare de vitamina E: cereale integrale (ovăz, grâu); legume cu frunze verzi, uleiuri vegetale; gălbenușuri de ou; nuci și semințe.

  • Vitamina K – contribuie la coagularea sângelui, astfel că, atunci când ne tăiem, acest proces ajută la oprirea sângerării.

Alimente bogate în vitamina K: legume cu frunze verzi, brocoli, soia, produse lactate.

Rolul mineralelor în dezvoltarea copiilor

  • Fierul – joacă un rol important pentru creier și sânge, ajutând de asemenea la transportul oxigenului în organism. Copiii sunt expuși unui risc mai ridicat de deficiență de fier, mai atunci când se confruntă cu pusee de creștere.

Surse alimentare de fier: carne depui, ficat, fructe de mare, gălbenușuri de ou și fasole uscată.

  • Calciul – contribuie la întărirea oaselor și a dinților. Este important de reținut că o cantitate în exces de fibre și fier în alimentație, pot afecta absorbția de calciu.

Alimente bogate în calciu: produse lactate (brânze, lapte, iaurt) și pește precum sardinele și somonul.

  • Iodul – este esențială pentru creșterea normală și dezvoltarea țesutului, contribuind la controlul modului în care celulele produc energie și utilizează oxigenul. Femeile însărcinate au nevoie de o cantitate mai ridicată de iod.

Surse alimentare de iod: produse lactate, fructe de mare, sare iodată.

  • Zincul – stimulează creșterea, având de asemenea rol în vindecarea rănilor și buna funcționare a sistemului imunitar.

Alimente bogate în zinc: carne de pui, fructe de mare, lapte și cereale integrale.

Alte minerale esențiale pentru organism sunt magneziul, fosforul, cuprul, manganul și cromul.

După cum observăm, rolul vitaminelor și mineralelor în dezvoltarea copiilor este definitoriu, astfel că este important să prevenim o deficiență a acestora, iar cel mai bun mod de a reuși acest lucru, este o alimentație echilibrată.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut