Beneficiile desenatului: de la 1 la 3 ani

Bucurie mare! Cel mic a început să deseneze. Pe înțelesul lui, însă părinții sunt foarte mândri! Care sunt beneficiile desenatului, pentru copiii între 1 și 3 ani, vom descoperi împreună!

Mâzgălind, copilul descoperă plăcerea de a desena. Înainte de 3 ani, acesta trasează primele linii făcând mișcări circulare. De la 3 la 5 ani, desenele lui vor deveni din ce în ce mai evoluate.

De la mâzgăleli la primele forme

Pe la 18 luni, copilul începe să mâzgălească. Ținând adesea creionul cu întreaga mână, face mișcări circulare continue, care se întrepătrund. Acest exercițiu pur motoriu îi permite acestuia să experimenteze noi abilități: cum să țină un creion, cum să traseze linii, puncte, să facă mișcări circulare, să își controleze gesturile. Este activitatea în sine cea care îl captează pe copil și nu rezultatul.

Copilul combină cercuri și linii, pe care le denumim (greșit) un soare. De fapt, această formă poate reprezenta pentru acesta o floare, tatăl, o mașină, etc. Își poate schimba întrebuințarea de la un minut la altul: o floare poate deveni o mașină!

Apoi, spontan, într-o zi, își ridică creionul atunci când linia sa rotundă sfârșește prin formarea unui cerc. Aceasta va fi prima lui formă, pe la 2 ani și jumătate, 3 ani. Este universal, la toți copiii. Va putea așadar să copieze o linie orizontală, o linie verticală și un cerc, pe care le-ați desenat.

Progresiv, va face linii din ce în ce mai mici pe care le va controla mai bine. Acest control va fi extrem de util etapei în care copilul va învăța să scrie.

Cum să îi susținem dezvoltarea

  • Dați-i mai multe creioane colorate. Atunci când mâzgălește, vorbiți-i despre modul în care le-a realizat pentru a-l ajuta să dobândească control pentru a putea reproduce sau varia însemnele așa cum dorește.
  • Arătați-i semnele care par să semene cu o literă: o linie dreaptă precum litera I, sau un semi-cerc precum litera C.
  • Întrebați-l ce a desenat pe foaie, fără a insista prea mult, deoarece copilul mâzgălește de obicei fără motiv.
  • Scrieți-i numele și ceea ce a desenat în josul desenului sau mâzgălelii. Îl învățați astfel sensul scrisului și literele prenumelui lui. Vă puteți amuza încercând să le recunoașteți în cărți sau pe stradă.

Așteptări realiste

„Acceptați” simplu ceea ce copilul a desenat, mai degrabă decât să îi dați directive sau să căutați ca acel desen să semene cu ceva anume. Spunându-i unui copil de 2 ani „Fă-mi un om!” creează presiune inutilă, deoarece acesta nu este încă capabil. La această vârstă, acesta încă învață să manevreze un creion și să producă desene imaginare. Pentru a-l încuraja, mulțumiți-vă cu exclamare și comentarea descoperirilor sale.

Respectați-i fanteziile. Desenează din ce în ce mai bine, dar desenele lui nu au nici cap nici coadă? Nici nu mai contează. Trebuie să acceptați culorile sale fantaziste, oamenii care nu au brațe, nici picioare.

Mai întâi pe foaie albă! Caietul de colorat, este amuzant, dar învață copilul să se încreadă într-un model. Dacă doriți să îl învățați să devină mai precis și să nu mai depășească marginile, cel mai bine este să îi dați să deseneze o mulțime de cercuri și să le coloreze. Va învăța astfel să își controleze gesturile.

Acceptați faptul că își anulează operele. Până pe la 4 ani, copilul nu încearcă să facă ceva frumos, el vrea doar să se joace. El desenează din pura plăcerea pe care această activitate i-o oferă. A face, a desface, a lipi, a dezlipi, a relipi: este jocul său preferat. Acest lucru contribuie la întărirea stimei de sine, căci îl învață să aibă control asupra obiectelor. Pe la 4 ani, acesta trece la o altă etapă: a fabrica și a nu anula. Începe să plieze, să învelească, să facă cadouri. Veți avea astfel dreptul la o cantitate industrială de desene!

Sugestii de comentarii de făcut copilului

Comentarii care îl ajută să se simtă bine

  • Imi plac culorile pe care le-ai ales.
  • Ai acoperit tot spațiul de pe foaie, nu este ușor, dar tu ai reușit!
  • Ai idei bune.
  • Îmi place să văd ce a ales mâna ta să deseneze.
  • Este prima dată când faci desenul acesta? Îmi place mult.
  • Îmi place desenul tău, doar tu îl poți face, este unic!
  • Găsesc desenul tău foarte expresiv. Te-am văzut desenând rapid, cu multe mișcări.
  • Astăzi, ai avut chef să folosești multe culori. Este alegerea ta, căci tu ești autorul desenului.
  • Și dacă am scana desenul pentru a i-l trimite bunicului sau mătușii Alexandra?

Comentarii care îl ajută să își continuie desenul, dar fără a vă impune ideile

  • Ce anotimp este în povestea pe care o povestești în desen?
  • Este primăvară, vară, iarnă sau toamnă în desenul tău?
  • Unde sunt personajele? Nu le văd în desenul tău.

Comentarii care îl ajută să vă vorbească despre desenul său

  • Oh! Ce de lucruri se întâmplă în desenul tău, mi-ar plăcea să mi le explici și mie.
  • Povestește-mi desenul tău!

Abilități dezvoltate

Desenatul este o activitate mai complexă decât pare. Pentru a desena, copilul utilizează diferite abilități care contribuie la dezvoltarea sa.

  • Își utilizează abilitățile motrice (gestionarea mișcărilor) pentru a ține creionul, pentru a-l mișca pe hârtie și pentru a-și controla gesturile.
  • Își folosește abilitățile de percepție: din cauză că începe să perceapă din ce în ce mai bine spațiul și formele prin care reușește gradual să își organizeze desenul și mai târziu, să copieze forme și linii geometrice.
  • Percepția tactilă (atingerea) permite copilului să simtă mai bine creionul în mână și să exercite o presiune adecvată pe foaie, fără a o rupe.
  • Desenatul cere de asemenea abilități cognitive (cunoștințe) deoarece copilul reproduce în imagini, ceea ce cunoaște. Desenele sale pot deveni un mijloc de a-și exprima emoțiile și sentimentele.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut