Lecții și teme alături de copil

Atunci când un copil începe școala primară, el trebuie să se adapteze la un nou mod de a învăța. Va primi multă informație și i se vor da teme de făcut acasă. Aceste teme sunt ocazia copilului de a învăța și de a se concentra și organiza. Devine în acest fel din ce în ce mai responsabil și se obișnuiește să facă eforturi pentru a atinge obiective.

Susținerea copilului

Reușita școlară și temele care o însoțesc sunt o responsabilitate împărțită între copil, învățător și părinte. Menținerea unei bune colaborări cu învățătorul pe toata durata anului școlar vă va ajuta să susțineți copilul în eforturile sale.

Cât timp?

În primul an, temele ar trebui să ia în jur de 15 minute pe seară și în al doilea an, 25 de minute. La această vârstă, timpul consacrat temelor nu ar trebui să depășească niciodată 30-40 de minute. Dacă găsiți că cel mic alocă prea mult timp temelor, discutați despre acest aspect cu învățătorul.

La începutul școlii primare, copilul va avea nevoie de un ajutor constant. Încet-încet, va deveni mai autonom în organizarea sarcinilor și a temelor, dar va avea în continuare nevoie să simtă că sunteți prezenți și pregătiți să îl ajutați la nevoie. Iată câteva sugestii pentru a vă ajuta copilul să înceapă cu dreptul:

  • Amintiți-i copilului să aloce timp pentru a verifica dacă a pus în ghiozdan tot ceea ce este necesar pentru teme: cărți, caiete, creioane.
  • Ajutați-l să se organizeze. Stabiliți o rutină și un orar regulat care vor permite copilului să aibă timp pentru teme. Arătați-i cum să procedeze în etape.
  • Asigurați-vă că poate lucra într-un mediu adecvat. Pentru o mai bună concentrare, copiilor le place să audă un zgomot ambiental, alții preferă liniște completă. Evaluați ceea ce pare să convină copilului, dar evitați numeroasele surse de distragere în timpul temelor (televizor, prietenii care telefonează, muzica prea puternică).
  • Supravegheați dacă perioada sa de teme și de muncă a fost bine efectuată, mai ales la începutul școlii primare. Dacă totul merge bine, dacă nu are dificultăți particulare și își însușește bune obiceiuri de muncă, va avea din ce în ce mai puțină nevoie de prezența voastră. Va ști că vă interesați de ceea ce face și că sunteți acolo atunci când este nevoie.
  • Rămâneți realiști în așteptările față de copil. Respectați-i ritmul de învățare. Fiecare copil este diferit. Este posibil ca al vostru să aibă dificultăți la o materie și mai puțin la alta. Important este ca acesta să continue să facă eforturile necesare.
  • Fiți răbdători, dar rămâneți fermi. Este important să stabiliți reguli clare de care să vă țineți. De exemplu: fără televizor sau vizite la prieteni dacă temele nu sunt terminate.

A motiva copilul

Dificultăți de învățare

Dacă, în ciuda ajutorului vostru, copilul dovedește încă dificultăți, discutați cu învățătorul pentru a ști dacă trăiește același lucru și în clasă. Dacă suspectați o problemă de învățare, consultați un specialist pentru a identifica problema și pentru a găsi soluții care să ajute copilul.

  • Încurajați copilul. Felicitați-l atunci când face eforturi și subliniați reușitele sale. Nu este necesar să îl complimentați mereu, dar este important să îl faceți să remarce progresele și rezultatele pozitive. Este o modalitate de a-l menține motivat, de a-i demonstra că avansează în procesul de învățare și că eforturile sale dau roade.
  • Interesați-vă de ceea ce face. Fiți atenți și lăsați-l să exprime ceea ce trăiește. Împărtășiți-i entuziasmul atunci când reușește sau când începe să îi placă o nouă materie. Ascultați-l atunci când întâmpină dificultăți. Are nevoie să știe că îi sunteți aproape.
  • Rămâneți pozitivi și nu îl blamați dacă nu reușește din prima sau greșește. Eșecul face parte din învățare. Invitați-l mai degrabă să își noteze greșelile și să încerce să facă mai bine data viitoare.
  • Amintiți-i ceea ce a învățat până acum (să se îmbrace singur, să numere până la 10, etc.). explicați-i la ce îl vor ajuta toate aceste învățături.
  • Tot timpul, rămâneți încrezători și arătați-i că aveți încredere în el. Încercați să găsiți soluții împreună cu el, fără a da din umeri.

Dificultăți la teme?

  • Citiți mai întâi notițele împreună cu cel mic, asigurați-vă că le-a înțeles bine și sugerați-i să verifice cărțile din clasă pentru a găsi soluții.
  • Nu faceți munca în locul lui și nu cedați tentației de a-i sufla răspunsul. Trebuie să găsească și să înțeleagă de unul singur. Chiar și greșelile fac parte din învățare. Dați-i mai bine piste. Unde ar putea găsi acele informații? Ce a spus profesorul? Reflectați împreună cu el pentru a găsi soluții.
  • Dacă gândiți că cel mic are nevoie de un exemplu pentru a înțelege mai bine, puteți face o problemă similară împreună cu el. Acționând ca un model, îl ajutați să își dezvolte modalități de a face.
  • Dacă nu vă mai amintiți unele concepte pe care copilul le învață la școală, puteți apela la ajutorul unor rude sau puteți cere timp copilului pentru a vă informa.
  • Dacă îi este mereu greu să găsească soluții la întrebări și în a-și înțelege temele, vorbiți cu învățătorul pentru a încerca să găsiți o soluție.
  • Dacă dificultățile persistă și riscă să îi afecteze rezultatele școlare, puteți să vă înscrieți copilul la un serviciu de ajutor pentru teme sau să facă recuperare cu învățătorul. Informați-vă la școală pentru a cunoaște serviciile disponibile.

Importanța lecturii

Pentru a ajuta copilul în viitoarele sale învățături școlare, dați-i gustul lecturii.

  • Alocați timp pentru a citi cu cel mic. Citiți-i povești cu voce tare sau citiți în liniște, unul lângă celălalt, în timp ce fiecare se uită în cartea sa. Faceți din acestea momentele voastre intime.
  • Dacă cel mic este lipsit de interes sau de motivație față de lectură, citiți o pagină și apoi cereți-i lui să o citească pe umrătoarea. Pe lângă faptul că îi oferiți copilului un model, îi sunteți alături în lectura sa.
  • Puneți-i întrebări despre lecturile sale. Cereți-i să vă povestească ceea ce a citit.
  • Faceți-l să participe la activitățile culturale legate de lectură, cum ar fi o animație într-o bibliotecă sau o întâlnire cu un autor tânăr dintr-o librărie.
  • Asociați lectura cu plăcerea. Dați-i ocazia de a petrece timp și de a împărți cu voi povești. Spuneți-i că îi poate citi povești și bunicii, sau surorii sale mai mici, sau chiar vouă în timp ce spălați vasele.

Temele – sunt ele utile?

Unii părinți și învățători se întreabă asupra pertinenței temelor. Iată câteva argumente pro și contra temelor.

Pro teme

  • Permit părinților să evalueze mai bine învățăturile copilului și să se implice în viața școlară.
  • Asigură o mai bună legătură între părinte și învățător vizavi de parcursul școlar al copilului.
  • Permit copilului de a revizui sau de a aprofunda noțiunile din clasă într-un mediu mai calm.
  • Responsabilizează copilul, care trebuie să își noteze sarcinile de făcut în caiet, apoi să le rezolve.
  • Ajută la dezvoltarea autonomiei copilului căci acesta trebuie să își organizeze timpul, spațiul de muncă și să ceară ajutor la nevoie.

Contra temelor

  • Odată întorși acasă, copiii au nevoie de mișcare și să se debaraseze de școală.
  • Unor părinți le lipsește timpul în vâltoarea zilnică sau nu se simt destul de capabili pentru a susține copilul în realizarea temelor.
  • Niciun copil nu are același ritm. Timpul necesar pentru rezolvarea temelor poate fi mai mare la unii care prezintă dificultăți în învățare.
  • Unii învățători cred că evaluarea și corectarea temelor pot fi înlocuite cu timp de învățare, ceea ce ar permite mai mult timp de învățare la școală.
  • Numeroși învățători au înlocuit perioada temelor cu un timp de lectură acasă, ceea ce este mult mai simplu pentru părinți. Perioada de lectură poate fi integrată într-un moment agreabil petrecut împreună, unde fiecare își citește cartea.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut