Obiceiuri care au ca efect îmbătrânirea creierului

De la plimbarea pe care ai omis-o în această dimineață, la gustările pe care le consumi înainte de culcare, alegerile zilnice pot avea un impact semnificativ asupra riscului de apariție a demenței și a bolii Alzheimer.

Iată principalele modalități prin care declinul mental poate fi accelerat!

Nu iei măsuri care să protejeze mintea

Este adevărat că procesul normal de îmbătrânire vine la pachet cu schimbări ale creierului, care încetinesc funcția cognitivă: unele regiuni ale creierului se contractă, comunicarea dintre neuroni poate scădea, fluxul sangvin în creier se poate diminua și inflamația ar putea crește, spune Institutul Național pentru Îmbătrânire, din SUA.

Dar anumite obiceiuri zilnice pot accelera îmbătrânirea creierului.  Vestea bună este că există ceva ce puteți face în legătură cu acest lucru. În timp ce cercetătorii nu au confirmat o anumită „prescripție medicală specifică” pentru sănătatea cognitivă ideală, aceștia sugerează că practicile care sunt sănătoase în general pot fi, de asemenea, benefice pentru cunoaștere. Printre acestea se numără: activitatea fizică, gestionarea factorilor de risc pentru bolile cardiovasculare (adică hipertensiunea arterială, diabetul zaharat, fumatul), obținerea unui somn suficient, starea socială activă, tratarea depresiei și evitarea consumului excesiv de alcool.

Nu îți protejezi auzul!

Pierderea auzului este asociată cu demența. Un studiu realizat în 2011, de Universitatea de Medicină Johns Hopkins și Institutul American pentru Îmbătrânire, a descoperit că persoanele în vârstă, cu pierderi de auz au fost mult mai predispuse la demență. Explicația ar fi că „lupta” data pentru a auzi, poate supraîncărca creierul sau că pierderea auzului ar putea determina izolarea socială, un factor de risc recunoscut pentru demență.

Consumul exagerat de alcool

În cazul în care mai aveai dubii, există o mare diferență între a consuma un pahar de vin la cină și a-ți turna în cap sâmbătă seara. Astfel, potrivit unui studiu realizat pe rozătoare în stare de ebrietate, în anul 2012, de către Universitatea Rutgers, producția de celule nervoase în hipocampusul creierului – regiunea implicată în anumite tipuri de învățare – a scăzut cu aproape 40%. Pe termen lung, acest tip de comportament ar putea avea un efect advers asupra învățării și memoriei.

Fumezi

Dacă doriți să faceți tot ce este posibil pentru a preveni boala Alzheimer, evitați tutunul. O analiză din 2010, a cercetătorilor de la Universitatea din California, San Francisco a descoperit că în cazul studiilor fără afilieri ale industriei tutunului, fumatul aproape a dublat riscul de a dezvolta boala Alzheimer. Interesant, studiile care au avut afilieri din industria tutunului, au prezentat un risc mai scăzut pentru acest factor.

Nu îți protejezi inima

Bunul simț spune că sănătatea inimii este direct conectată la sănătatea creierului. În acest sens, un studiu din 2017, publicat în revista JAMA Neurology, a constatat că persoanele de vârstă mijlocie cu factori de risc vascular cum ar fi hipertensiunea arterială sau diabetul zaharat, au avut mai multe șanse de a dezvolta demență, odată cu înaintarea în vârstă.

Preferi canapeaua în locul sălii de sport

Sedentarismul este un al factor care favorizează demența. Spre exemplu, într-un studiu din 2018, din revista Neurology, cercetătorii au testat sănătatea femeilor, studiind performanța lor pe bicicletele staționare; femeile cu o „sănătate cardiovasculară ridicată”, au avut un risc de demență cu 88% mai mic decât  femeile din grupul cu o „sănătate moderată”, a raportat CNN. În plus, studiul a constatat că simptomele de demență au început cu 11 ani mai târziu, în cazul primului grup, comparativ cu al doilea.

Nu te relaxezi

Incidența stresului asupra creierului este înfricoșătoare: un studiu din 2014, publicat în Jurnalul American de Psihiatrie Geriatrică, a descoperit că printre participanții deja diagnosticați cu insuficiență cognitivă ușoară, cei care au suferit de anxietate, au avut un risc mai mare de declin cognitiv mai rapid. De fapt, șansa de a dezvolta boala Alzheimer a crescut cu 33% în rândul persoanelor cu anxietate ușoară, cu 78% la persoanele cu anxietate moderată și cu 135% în cazul persoanelor cu anxietate severă.

Consumi alimente nesănătoase

Potrivit unui studiu desfășurat în acest sens, dieta MIND a redus riscul de a dezvolta boala Alzheimer cu până 53% la persoanele care au urmat dieta în mod riguros, și cu aproximativ 35 % la persoanele care au aderat la ea, dar nu au respectat-o în totalitate. Dieta MIND presupune să consumi cel puțin 3 porții de salată și mai multe legume în fiecare zi, promovând următoarele alimente pentru sănătatea creierului: legume cu frunze verzi, alte legume, nuci, fructe de pădure, fasole, pește, păsări de curte, grăsimi sănătoase precum uleiul de măsline, și vin (consumat cu moderație).

Locuiești într-o zonă poluată

Un studiu din 2015 din revista Stroke a analizat persoanele care locuiau în apropierea căilor rutiere majore, acesta concluzionând că expunerea la „particule fine” din aerul poluat, este cauza unei preocupări semnificative. Expuneri mai ridicate, pe termen lung, la aerul ambiant poluat, este asociată cu schimbări structurale în creier, care ar putea preceda insuficiența cognitivă și daune cerebrovasculare evidente, au susținut cercetătorii.

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut