Temele copiilor: recomandările cercetătorilor pentru părinți

Variatele tipuri de asistență ale părinților, privind rezolvarea temelor, se pot răsfrânge diferit asupra modului în care copilul își îndeplinește sarcinile școlare în clasele 2-4. Aceasta reprezintă concluzia unui studiu realizat de Universitatea din Finlanda de Est și de Universitatea din Jyväskylä.

Deși toate tipurile de asistență privind rezolvarea temelor au un singur scop – acela de a ajuta copilul – nu toate oferă rezultate la fel de pozitive.

În urma analizelor efectuate cercetătorii au constatat că pe măsură ce mama oferă copilului mai multe oportunități pentru munca autonomă, cu atât se observă o persistență mai mare a copilului asupra taskului. Cu alte cuvinte, copilul lucrează cu mai multă perseverență la sarcinile școlare, atunci când acasă este încurajat prin oportunități de lucru autonom.

Atunci când mama a oferit asistență copilului, ajutându-l în mod concret, gradul de perseverență al copilului în rezolvarea temelor școlare a fost mai scăzut. La rândul său, acest răspuns comportamental al copilului a determinat mama să se implice tot mai mult în rezolvarea temelor.

În urma observării acestui tipar, cecetătorii au oferit următoarele argumente:  „O explicație posibilă este că atunci când mama oferă copilului posibilitatea de a-și face temele în mod autonom, aceasta trimite, de asemenea, mesajul că are încredere în abilitățile și capacitățile copilului. Această atitudine stimulează la rândul său copilul să creadă în el și în abilitățile și competențele sale.”, explică profesorul asociat Jaana Viljaranta de la Universitatea din Finlanda de Est.

În mod similar, ajutorul concret oferit la teme, mai ales dacă acesta nu este solicitat de copil, ar putea trimite mesajul că mama nu crede în capacitatea copilului de a-și face temele singur.

Asistența la teme ar trebui să ia în considerare nevoile copilului

Constatările indică, de asemenea, că persistența asupra unui task reprezintă un factor de mediere între diferitele tipuri de asistență maternă la teme și performanța academică a copilului.

Ceea ce trebuie să reținem este că atunci când oferim copilului o oportunitate de lucru autonom, copilul va lucra persistent, ceea ce duce la o mai bună dezvoltare a competențelor. Cu toate acestea, dacă asistența la teme implică prea mult ajutor concret, copilul va lucra mai puțin persistent, ducând la o dezvoltare mai slabă a competențelor. „Este important ca părinții să țină seama de nevoile copilului atunci când oferă asistență la teme. Desigur, părinții ar trebui să ofere ajutor concret atunci când copilul lor are nevoie în mod evident de acesta, însă ajutorul concret nu trebuie să fie disponibil în mod automat în fiecare situație – – numai atunci când este necesar „, spune Viljaranta.

Pentru a ajunge la aceste rezultate, cercetătorii au analizat 2.000 de copii, încă din etapa grădiniței, până la gimnaziu.

Așadar, dragi părinți, înainte de a oferi pe tavă copiilor rezolvarea unor taskuri școlare, asigurați-vă că aceștia au înțeles enunțul, ajutați-i mai întâi cu întrebări ajutătoare, stimulați-i să cerceteze în cărțile școlare să găsească, de ce nu, chiar ei răspunsul sau modul în car pot accede la acesta.

Sursa: ScienceDaily

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut