Zahărul în alimentația copiilor

Dulciurile sunt raiul pe pământ pentru majoritatea copiilor. Eu, cel puțin, nu cunosc copil care să spună „NU” unei ciocolate, unui ou kinder sau unei prăjituri. E drept, că-mi vine greu să-i învinovățesc când îmi amintesc că și pentru mine dulciurile erau (și încă sunt) plăcerea supremă… însă aici trebuie să intervină spiritul responsabil al părinților. Știm că zahărul dăunează copiilor, dar ce înseamnă asta? Să nu-i lăsăm să consume dulciuri deloc? Sau hai că puțină prăjitură de la bunica parcă merge. Sau o clătită-două de casă că doar e weekend… sau un kinder delice în loc de gustare. În fond, ce rău poate face o mini-prăjiturică?!

Cred că toți ajungem să avem astfel de dileme când vine vorba de efectele pe care zahărul le are în alimentația copilului. E destul de greu să apreciem cât zahăr nu dăunează și tot la fel de greu este să refuzăm copiilor plăcerea de a mânca ceva dulce.

Însă pentru a reuși să facem față tentației, dar să și satisface pofta de dulce a copiilor, este necesar să cunoaștem cât mai multe detalii despre modul în care consumul de zahăr se răsfrânge asupra organismului.

Ce se întâmplă când mâncăm prea mult zahăr?

Când consumăm zahăr în exces, evident că și numărul de calorii asimilate este mult mai mare. Astfel, în momentul în care depășim numărul de calorii recomandat zilnic, fără să le ardem, acestea vor fi depozitate de organism sub formă de grăsime. Acest lucru determină creșterea în greutate, iar în cazul copiilor lucruri sunt și mai alarmante, întrucât este foarte probabil ca greutatea asimilată să se mențină și pe parcursul adolescenței și ulterior al vieții de adult. Astfel, nu este exclus ca cei mici să se transforme în niște persoane supraponderale sau chiar obeze.

O altă problemă pe care o determină consumul de zahăr în exces, o reprezintă cariile. Nu zahărul în sine cauzează apariția acestora, însă el stimulează apariția bacteriilor care favorizează cariile.

Consumul de zahăr în exces este asociat și cu creșterea riscului de dezvoltare de diabet zaharat de tip 2 sau poate stimula apariția unei condiții prediabetice, cunoscută sub numele de sindromul de rezistență la insulină. La rândul lor, aceste afecțiuni sunt relaționate cu altele în viața de adult, printre care boli de inimă și chiar infertilitate.

În ciuda acestor probleme pe care consumul de zahăr le poate declanșa sau accentua, nu înseamnă că zahărul nu trebuie să existe deloc în alimentația copiilor. Poate să existe un „spațiu” în dieta copiilor și pentru zahăr, însă dulciurile și sucurile trebuie consumate ocazional, nicidecum nu este recomandat să fie consumate regulat. Motivul este simplu: astfel de alimente bogate în zahăr sunt extrem de sărace în vitamine și minerale și există riscul ca ele să înlocuiască alimentele nutritive de care orice copil are nevoie pentru a se dezvolta sănătos.

Privind problemele comportamentale pe care unii părinții consideră că le-ar provoca zahărul, acestea nu sunt atestate științific. Astfel, zahărul nu determină hiperactivitatea sau lipsa de concentrare a copiilor la școală. Știm că este un subiect puternic dezbătut, însă nu există studii de specialitate care să confirme că zahărul ar determina astfel de probleme.

Doza de zahăr recomandată zilnic

Potrivit bbcgoodfood.com, doza de zahăr recomandată zilnic diferă în funcție de vârstă:

Vârsta Cantitatea de zahăr maximă/zi Lingurițe
4-6 ani 19 grame 5
7-10 ani 24 grame 6
De la 11 ani 30 grame 7

Cu toții suntem capabili să recunoaștem zahărul și am înțeles deja că acesta dăunează copiilor. Însă ce știm despre siropul de porumb care se află în băuturile de fructe îndulcite? Sau de zaharurile naturale din fructe, miere, sirop de arțar și zahăr brut? Sunt ele sănătoase sau dăunează copiilor noștri? Și care-i faza cu îndulcitorii artificiali? Cei mai mulți dintre noi nu reușim să facem diferența între „zahărul bun” și „zahărul rău”. Astfel, iată un ghid care să ne ajute să facem diferența între aceste toate tipuri de zaharuri, îndulcitori, etc.

Ghid de cumpărături privind zahărul

  • Sucroza (zaharoza) – albă, sub formă de pudră, maro sau brută, tot sucroză se numește. Pe lista de ingrediente a alimentelor, aceasta apare simplu sub denumirea de „zahăr”. Totodată, verifică pe listă și informațiile despre „rudele” acesteia: dextroză, glucoză și maltoză. În cantități mari (mai mult de 5 grame) toate produc o creștere imediată a zahărului din sânge. Calorii conținute: 4/gram (16/linguriță).
  • Fructoza (zahărul din fructe) – ea se găsește în mod natural în fructe și în sucurile de fructe. Ea produce o creștere mai ușoară a nivelului de zahăr din sânge decât sucroza. Totuși, fructoza poate fi extrem de ușor de transformat în grăsime, de către organism. Cantități exagerate de fructoză se găsesc mai ales în băuturile acidulate, sub formă de sirop de porumb bogat în fructoză. Calorii conținute: 4/gram (16/linguriță).
  • Alcoolii de zahăr – se găsesc adesea în gumă de mestecat fără zahăr și în produse de patiserie fără zahăr. Alcoolii de zahăr sunt sorbitol, manitol, maltitol și xilitol și aceștia se găsesc de asemenea și în fructe. Ei sunt o bună alegere pentru că nu determină o creștere semnificativă a zahărului din sânge, au mai puține calorii decât zaharurile absorbite mai repede și nu stimulează apariția cariilor. Calorii conținute: 1.5-3/gram (9-12/linguriță).
  • Îndulcitorii artificiali – potrivit The Food and Drug Administration din SUA, există 5 tipuri îndulcitori artificiali, siguri de consumat zilnic, atât de copii, cât și de părinți: aspartam, accesulfam de potasiu, sucraloză, neotam și zaharină. Avantaje: nu au calorii, nu determină creșterea nivelului de zahăr din sânge și nici apariția cariilor. Dezavantaje: zaharina, aspartamul și acesulfamul de potasiu nu au un gust specific de zahăr. Totodată, aspartamul nu poate fi utilizat în coacere sau la gătit.
  • Mierea și siropul de arțar – conțin zaharoză, fructoză și apă și produc o creștere rapidă a nivelului de zahăr din sânge. Mierea nu este recomandată pentru copiii mai mici de 1 an. Caloriile conținute: circa 22/linguriță.
  • Ștevia – acest extract de plante nu a fost testat pe oameni, însă studiile realizate pe animale sugerează o asociere cu problemele reproductive și de apariție a cancerului. Potrivit parenting.com, nutriționiștii recomandă ca acest extract să nu fie consumat, indiferent de vârstă, până cercetările nu vor confirma siguranța sa.

Recomandări utile privind consumul de zahăr

  • În loc de produse de patiserie, prăjituri, biscuiți sau dulciuri, optați pentru un biscuiți simpli, nuci nesărate, sticksuri de legume și fructe. Pentru gustări sănătoase și gustoase, uită de prăjiturele! Optează pentru o porție de iaurt amestecat cu fructe de pădure sau salată de fructe.
  • În loc de băuturi acidulate, încearcă apă minerală cu o cantitate mică de suc de fructe neîndulcit. Totodată, poți opta pentru diverse smoothie-uri.
  • Pune accent pe decorul farfuriei, al gustării și implică-l și pe cel mic în pregătirea mesei. Va fi mai entuziasmat și vor exista mai multe șanse să mănânce.
  • Fii un model demn de urmat! Nu e prima dată când menționăm faptul că cei mici au tendința să copieze, iar părinții sunt cel mai la-ndemână model de urmat. Așadar, dacă te va vedea consumând diverse alimente, există șanse mult mai mari să-și dorească să le încerce și el.

 

0 Comentarii

Adauga un comentariu

KidsOut